A Study of a Feminist Film Titled Geriye Kalan: An Examination of Female Characters

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33831/jws.v18i2.252

Keywords:

woman filmmakers, woman's film, gender, Turkish cinema

Abstract

The purpose of this study is to show how female filmmakers exploration of women's issues and female representation in their films can vary. In this context, the film Geriye Kalan directed by one of the female directors of modern Turkish cinema, Çiğdem Vitrinel is explored through female characters. Geriye Kalan is a recent example of a feminist film that examines women's stories by focusing on marriage-family- children relationships and issues in male -female relationships. In addition, the film focusses on whether married women are happy about the roles and responsibilities imposed on them by the patriarchal system, and whether the women have courage to escape their roles and responsibilities. This study looks at how women directors construct their themes, and how they provide an arena for expression of female characters.

References

Beauvoir de S. (1981). Kadın Evlilik Çağı. İstanbul: Payel Yayınları.
Bora A. (1997). Kamusal Alan/Özel Alan: Mahrumiyet-Özgürleşme İkileminin Ötesi, Toplum ve Bilim, 75: 85–93.
Dönmez-Colin G. (2008). Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion.
Eisenstein Z. R. (1994). Ataerkil Sistem, Annelik ve Kamusal Hayat (Çev: Timisi N.). İçinde İLEF Yıllık’93. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınlar: 245-260.
Esen K.Ş. (2010). Türk Sinemasının Kilometre Taşları. İstanbul: Agora Kitaplığı. Kellner D.& Ryan M. (2010). Politik Kamera (Çev: Özsayar E.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Kırel S. (2009). Pelin Esmer'in "Oyun" Belgeseli Çerçevesinde Kadın Deneyimlerinin Aktarılmasında Belgesel Filmin Yeri. Kültür ve İletişim, 12(1): 127-159.
MacKinnon. A.C. (2015). Feminist Bir Devlet Kuramına Doğru (Çev: Yöney T.). İstanbul: Metis Yayınları.
Mohanna C. (1993). Filmlerde Kadınlar (Çev: Demiray E.). 25.Kare, 5: 18-21.
Özön N. (2013). Türk Sineması Tarihi 1896-1960. İstanbul: Doruk Yayınları.
Öztürk R.S. (2000). Sinemada Kadın Olmak. İstanbul: Alan Yayıncılık
Öztürk R.S. (2004). Sinemanın Dişil Yüzü Türkiye’de Kadın Yönetmenler. İstanbul: Om Yayınevi.
Öztürk R.S. (2010). Hard to Bear: Women’s Burden in the Cinema of Yeşim Ustaoğlu. İçinde Laviosa F. (Ed.), Visions of Struggle in Women’s Filmmaking in the Mediterranean . New York: Palgrave MacMillan:149-164.
Smelik A. (2008). Feminist Sinema ve Film Teorisi. İstanbul: Agora Kitaplığı.
Suner A. (2006). Hayalet Ev: Yeni Türk Sinemasında Aidiyet, Kimlik ve Bellek. İstanbul: Metis Yayınları.
Türk B.H. (2015). Şiddete Meyyalim Vallahi Dertten: Hegemonik Erkeklik ve Şiddet. İçinde Yarar B. (Der.), Şiddetin Cinsiyetli Yüzleri. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: 85-11.
Ulusay N. (2004). Günümüz Türkiye Sinemasında “Erkek Filmleri”nin Yükselişi ve Erkeklik Krizi. Toplum ve Bilim, 101: 144-161.
Walby S. (2016). Patriyarka Kuramı (Çev: Osmanağaoğlu H.). Ankara: Dipnot Yayınları.
White P. (2015). Women’s Cinema, World Cinema. Durhamand London: Duke University Press.

Published

2017-10-10

How to Cite

Zengin, G. G. (2017). A Study of a Feminist Film Titled Geriye Kalan: An Examination of Female Characters. Kadın/Woman 2000, Journal for Women’s Studies, 18(2), 55–68. https://doi.org/10.33831/jws.v18i2.252