Gendered Dilemmas: Three Performances by Şükran Moral

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33831/jws.v18i2.254

Keywords:

performance, feminist dilemma, gender, Şükran Moral, sex

Abstract

Since the 1960s when the feminist art movement emerged, feminist artists have been focusing on social, historical and cultural issues through the use of the body to produce their own artistic language. In this context, the body emerges as a tool of expression in and of itself. But is it possible to overcome the problem of being objectified as a sexualized female body when that body is positioned at the same time as the subject of feminist art practice? When using certain cliches in the effort to produce a language that transcends traditional gender roles, can the artist fall into a dilemma? This article takes this questiona as feminist paradox and tackles the art world as a cultural arena where artist and women identities intertwine, through a discussion of some performances by Şükran Moral, a performance artist known for her radical performances since the 1990s.

References

Antmen A. (2011). Çağdaş Sanat Öncülerinin Kimlikleri Neden Pembe? İçinde Eşkinat E. (Ed.), Hayal Ve Hakikat: Türkiye'den Modern ve Çağdaş Kadın Sanatçılar. İstanbul: İstanbul Modern Sanat Müzesi Yayını: 66-89.
Antmen A. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık. De Beauvoir S. (1993). Kadın İkinci Cins I: Genç Kızlık Çağı (Çev: Onaran B.). İstanbul: Payel Yayınları.
Butler J. (2014). Cinsiyet Belası: Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi (Çev: Ertür B.) 4. Basım. İstanbul: Metis Yayınları.
Direk Z. (2009). Simon de Beauvoir Abjeksiyon ve Eros Etiği. Cogito, Sayı: 58: 11-38.
Direk Z. (2014). Cinsiyet Farklılığı mı, Toplumsal Cinsiyet mi? CETAD X. Ulusal Kongresi, Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği Bildiri Metni, İstanbul, 28-30 Kasım 2014.
Eagleton T. (2005). Kültür Yorumları (Çev: Çelik Ö.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Kelly M. (2008). İmgeleri Arzulamak/Arzuyu İmgelemek, Sanat/Cinsiyet, Çeviren: Esin Soğancılar, Editör: Ahu Antmen, İletişim Yayınları: 267-275.
Moral Ş. (2010) . http://t24.com.tr/haber/arsiv,114761 Erişim tarihi: 9.4. 2016.
Merleau-Ponty, M. (2003). Göz ve Tin (Çev: Ahmet Soysal) 2. Basım. İstanbul: Metis Yayınları.
Yüksel N. (2014). Kültürel Kodlar Üzerinden Yapıtı Ele Geçirmek ya da Eleştirinin İmkânsızlığı. Kolaj Art. İnternet adresi: http://kolajart.com/wp/2014/04/04/nilgun-yuksel-kulturel-kodlar-uzerinden-yapiti-ele-gecirmek-yada-elestirinin-imkansizligi/. Erişim tarihi: 10 5. 2017.

Görsel Kaynakça
Resim 1. Şükran Moral (2010), Evli, Üç Erkekle. İnternet adresi: http://www.artnet.com/artists/sukran-moral/married-with-three-men-MjqdbE5K5H6uzWD4I6ckmA2. Erişim tarihi: 03.04.2016.
Resim 2. Şükran Moral (1997). Bordello. İnternet adresi: https://www.youtube.com/watch?v=L9cTKucqKdM adresindeki videodan capture. Erişim tarihi: 01.02.2016.
Resim 3. Şükran Moral (2010). Evli, Üç Erkekle. İnternet adresi: http://openart-ist.blogspot.com.tr/2012/03/sukran-moral-ile-soylesi.html. Erişim tarihi: 03.04.2016.
Resim 4. Şükran Moral (2010). Evli, Üç Erkekle. İnternet adresi: http://www.themagger.com/galeri/sukran-moral/sukran-moral-married-with-threemen/ust/38649. Erişim tarihi: 03.04.2016
Resim 5. Şükran Moral (2009). Aşk ve Şiddet. İnternet adresi: https://www.artsy.net/artwork/sukran-moral-love-and-violence-1-. Erişim tarihi:10.01.2016.
Resim 6. Şükran Moral (1997). Bordello. Internet adresi: https://www.artsy.net/artwork/5448b51172616963a0560d00. Erişim tarihi: 01.02.2016.
Resim 7. Şükran Moral (1997). Bordello. İnternet adresi: http://begumgazioglu.blogspot.com.tr/2011/10/sukran-moral.html. Erişim tarihi: 01.02.2016.
Resim 8. Şükran Moral (1997). Bordello. İnternet adresi: https://www.artsy.net/artwork/sukran-moral-bordello-ii. Erişim tarihi:01.02.2016.

Published

2017-10-10

How to Cite

Pektaş, N. (2017). Gendered Dilemmas: Three Performances by Şükran Moral. Kadın/Woman 2000, Journal for Women’s Studies, 18(2), 85–100. https://doi.org/10.33831/jws.v18i2.254