A Study toward Stereotypes about Women within the Context of the Theory of Self-Fulfilling Prophecy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33831/jws.v19i1.268

Keywords:

stereotypes, self-fulfilling prophecy, gender mainstreaming

Abstract

Stereotypes are cognitive structures, whose perception includes our beliefs and expectations about social groups. Gender mainstreaming stereotypes gave birth to gender mainstreaming expectations, and these expectations do perceptual filter task toward others. People divide the world into many different social groups through the classification process and develop a cognitive structure which involves their knowledge, beliefs and expectations about these social groups. The objective of this study is to focus on whether stereotypes have any impact on ensuring gender equality, what these stereotypes are and how they may be changed. It will be focused on how self-fulfilling prophecy will change inequality to equality. In the study, a questionnaire conducted on the internet for university students. Total forty-two stereotypes questions were asked to the participants. Ideas for stereotypes were shown in arithmetic means. The results of the study reveal that some stereotypes are changing over time and some others still exhibit patriarchal features.

References

Batman K.A. & Beidoğlu M. (2012). Kıbrıslı Türk Üniversiteli Gençlerin Cinsiyete Dayalı Kadına Yükledikleri Roller. Konferans Tebliği. 4. Uluslarası Eğitim Araştırmaları Kongresi, İstanbul, 4-7 Mayıs.
Demirtaş A. (2004). Sosyal Sınıflandırma, Kişiler arası Beklentiler ve Kendini Doğrulayan Kehanet. İletişim Araştırmaları, 2(2): 33-53.
Balkır A. (1989). Kadınların Kendini Algılaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Hamilton D.L.; Sherman S.J. & Ruvolo C.M. (1990). Stereotype-Based Expectancies; Effects on İnformation Processing and Social Behavior. Journal of Social Issues, 46 (2):35-60.
Demirtaş A. (2004). Yakın İlişkiler ve Toplumsal Cinsiyet. Türk Psikoloji Bülteni, 10(32): 165-166.
Dökmen Z.Y. (2004). Toplumsal Cinsiyet: Sosyal Psikolojik Açıklamalar (1. Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
Franzoi S.L. (2003). Social Psychology. New York: Mc Grow-Hill Education.
Kağıtçıbası Ç. (1999). Yeni İnsan veİinsanlar (10. Basım). İstanbul: Evrim Yayınevi.
Kağıtçıbaşı Ç. (2000). Kültürel Psikoloji: Kültür Bağlamında İnsan ve Aile (2. Basım). İstanbul: Evrim Yayınevi.
Girginer U.H. (1994). Türk Toplumunda Cinsiyet Rolleri Algısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: E. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Ersöz G.A. (1997). Cinsiyet Rollerine İlişkin Beklenti, Tutum Davranışlar ve Eşler Arası Sorumluluk Paylaşımı (Kamuda Çalışan Yönetici Kadınlar Örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
İmamoglu O.E. (1991). Aile İçinde Kadın-Erkek Rolleri. Türk Aile Ansiklopedisi. Cilt 3: 832-835.
Mackie D.M.; Hamilton D.L.; Susskind J. & Rosselli F. (1996). Social Psychological Foundations of Stereotype Formation. İçinde, Macrae C.N., Stangor C. & Hewstone M. (Eds.), Stereotype & Stereotyping. New York: Guilford: 41–47.
Meydaneri Y. (2006). Sosyolojik Açıdan Kadınlarla İlgili Kalıp Yargılar (Kırıkkale Örneği), Erciyes üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
Michener A.H. & DeLamater D.H. (1998). Social Psychology. (4.ed.). U.S.A: Wadsworth Thomson Learning.
Miller D.T. & Turnbull W. (1986). Expectancies and İnterpersonal Process. Annual Revieıv of Psychology, (37): 233-56.
Rubovits P. & Maehr M. (1973). Pygmalion Black and White. Journal of Personality and Social Psychology, (25): 210-218.
Snyder M.; Berscheid E. & Tanke E.D. (1977). Social Perception and İnterpersonal Behavior: On the Self-fulfillng Nature of Social Stereotypes. Journal of Personality and Social Psychology, 35(9): 665-666.
Rist R. C. (2000). Student Social Class and Teacher Expectations: The Self- Fulfilling Prophecy in Ghetto Education, Harvard Educational Review, 70(3): 266-302.
Rosenhan D.L. (1973). On Being Sane in Insane Places. Science,179: 250-258.
Rosenthal R. & Jacobson L. (1968). Pygmalion in the Classroom. New York: Holt, Rinehart, and Winston.
Sakallı U.N. (2003). Cinsiyetçilik: Kadınlara ve Erkeklere İlişkin Tutumlar ve Çelişik Duygulu Cinsiyetçilik Kuramı. Türk Psikoloji Yazıları, 6 (11-12): 1-20.
Tan M. (1979). Kadının Ekonomik Yasamı ve Eğitimi. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Tan M. (2000). Eğitimde Kadın-Erkek Eşitliği ve Türkiye Gerçeği. İçinde, Kadın-Erkek Eşitliğine Doğru Yürüyüş- Eğitim, Çalışma Yaşamı ve Siyaset Ankara: TÜSİAD Yayınları: 23-114.
Van Vugt M. (2001). Self-interest as Selffulfilling Prophecy. Behavioral & Brain Sciences, 24(3): 429-431.

Published

2021-05-10

How to Cite

Mercan, N. (2021). A Study toward Stereotypes about Women within the Context of the Theory of Self-Fulfilling Prophecy. Kadın/Woman 2000, Journal for Women’s Studies, 19(1), 31–42. https://doi.org/10.33831/jws.v19i1.268