Characters of Suat Derviş between the Social and Individual: Gendered Bodies and Embodied Emotions from Darkness to Nothingness

Authors

  • Seran Demiral Arel University

DOI:

https://doi.org/10.33831/jws.v24i2.422

Keywords:

feminist literature, gender, individualism, Suat Derviş, Turkish literature

Abstract

 

In the context of the fact that canonical literary works are predominantly formed within Western literature and that even the critiques are mainly coming from Western feminists, this paper primarily explores the potentials of canonization in Turkish literature. The study examines Suat Derviş's works, drawing parallels between Derviş's name, personality, and struggle, and how characters from Kara Kitap to Hiç are portrayed in terms of their class, social, and gender backgrounds. The article discusses the relationships between Derviş's characters and the embodiment of their bodies by questioning the possibility of canonization of feminist literature and women's narratives within Suat Derviş's literature.

References

Ancet, P. (2010). Ucube Bedenlerin Fenomenolojisi. E. Topraktepe, (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.

Bloom, H. (1995). The Western canon: the books and school of the ages. 1st Riverhead ed. New York, Riverhead Books.

Butler, J. (1998). Toplumsal Cinsiyet Yanıyor: Sahiplenme ve Yıkma Sorunları. Defter, 34: 123-141.

Derviş, S. (2013a). Hiç. İstanbul: İthaki.

Derviş, S. (2013b). Ankara Mahpusu. İstanbul: İthaki.

Derviş, S. (2013c). Fosforlu Cevriye. İstanbul: İthaki.

Derviş, S. (2014a). Kara Kitap. İstanbul: İthaki.

Derviş, S. (2014b). Aksaray’dan Bir Perihan. İstanbul: İthaki.

Derviş, S. (2017). Anılar, Paramparça. İstanbul: İthaki.

Dillon, S. (2017). Palimpsest: Edebiyat, Eleştiri, Kuram. F. B. Aydar, (Çev.). İstanbul: Koç Üniversitesi.

Garan Gökşen, B. (2022). Sakatlık çalışmaları bağlamında Suat Derviş’in Kara Kitap ve Şule Gürbüz’ün Kambur adlı eserlerine bir bakış. s.617-624. Academy Global Publishing House.

Gilbert, S. M ve S. Gubar (2000). The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination. Yale University Press.

Grosz, E. (1994). Volatile Bodies: Toward a Corporeal Feminism. Indiana: Indiana University.

Günay, Ç. (2001). Toplumcu Gerçekçi Türk Edebiyatında Suat Derviş’in Yeri. Bilkent Üniversitesi Türk Edebiyatı Bölümü Master Tezi, Ankara.

Günaydın, A. U. (2015). Suat Derviş’in Hiçbiri ve Çılgın Gibi Romanlarında Aşk ve Sevgisizlik Teması Üzerinden Cinsiyet İlişkilerine Bakış, Yıldızları Seyreden Kadın: Suat Derviş Edebiyatı içinde, G. Sönmez İşçi (Der.), s. 171-183. İstanbul: İthaki.

Kaya, Ş. (2018). Suat Derviş’in Romanlarında Kadın Karakterler. Folklor/Edebiyat, 24(96). 97-110.

Moran, B. (2013). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. (24. Bs.). İstanbul: İletişim.

Oktay, A. (2008). Toplumcu Gerçekçiliğin Kaynakları: Sosyalist Realizm Üstüne Eleştirel Bir Çalışma. (4 Bs.). İstanbul: İthaki.

Parla, J. (2011). “Kadın Eleştirisi Neyi Gerçekleştirdi?”. Kadınlar Dile Düşünce. Der. Sibel Irzık ve Jale Parla. (4. Bs.). İstanbul: İletişim.

Sakman, N. (2018). Kendine Ait Bir Kalem: Kadın Yazını Üzerine. İstanbul: İthaki.

Sontag, S. (2015). Yoruma Karşı. O. Akınhay, (Çev.). İstanbul: Agora.

Stanley, L. (1994). The Knowing Because Experiencing Subject: Narratives, Lives, and Autobioraphy. In Knowing the Difference: Feminist Perspectives in Epistemology, K. Lennon & M. Whitford, (Ed.), pp.132-148. London & New York: Routledge.

Published

2024-03-14

How to Cite

Demiral, S. (2024). Characters of Suat Derviş between the Social and Individual: Gendered Bodies and Embodied Emotions from Darkness to Nothingness. Kadın/Woman 2000, Journal for Women’s Studies, 24(2), 1–22. https://doi.org/10.33831/jws.v24i2.422