The Reconstruction of Beauty and Youth Ideals Through the Female Body: A Critical Perspective on Collagen-Themed Advertisement Films
DOI:
https://doi.org/10.33831/jws.v25i2.504Keywords:
Advertising, consumer culture, representation of the female body in media, gender, beauty and youthAbstract
It is argued that women’s representations in advertisements are constructed with a focus on the body and presented to consumers accordingly. In this context, the aim of this research is to reveal how beauty and youth ideals, constructed through collagen products, are framed in advertisements in accordance with gender ideology. Additionally, the study seeks to demonstrate that these advertisements also create a new inequality among women based on class differences. In this
regard, advertising is treated as a cultural concept, and the body is considered as a phenomenon shaped by social norms and
gender ideologies. The study examines advertisements from four different collagen brands, with data collected through document analysis and analyzed using the descriptive research method. To further uncover the social and cultural contexts of these data, a semiotic analysis method was employed. The research found that these advertisements, which are constructed around the female body, reproduce gender inequality. Moreover, it was identified that not all women have equal access to these products, highlighting another form of inequality. The study is significant in demonstrating that the female images constructed in these advertisements reflect the existing representations of women in society and the media, and in making the class-based inequalities among women more visible.
References
Açer, M. T. (2022). Atasay “tak sana yakışanı” reklam filmi: femvertising mi? eşitsizliklerin yeniden üretimi mi?, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 39 (1): 312-329.
Aktuoğlu, K. Işıl ve Çolakoğlu E, B. (2011). Kültürün reklam üzerindeki etkisi: reklam biçimlerinin kültür tarafından belirlenmesi., Ege Üni-versitesi Yeni Düşünceler Dergisi, (6): 9-23
Atar M. ve Şener G. (2018). Reklamdaki ideal kadın bedeninin geleceği: rötuşlanmış ve rötuşlanmamış beden görsellerinin genç kızlar üzerindeki etkisi, e-kurgu Dergisi, 26(3):204-226.
Aydın G. ve Aslaner D.A. (2015). Stereotip kadın rollerinin televizyon reklamlarında sunumu, Global Media Journal TR Edition, 6 (11): 54-74.
Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi.
Bal S. (2014). Reklamların eskimeyen yüzü “muhteşem annelik” anneler günü reklamları örneği., ilef dergisi, 1(2):59-85
Barnard, M. (2010). Sanat, tasarım ve görsel kültür. Ankara: Ütopya Yayınları.
Batı, U. (2018). Markethink ya da farkethink deneyimsel pazarlama ve duyusal markalama. İstanbul: Destek Yayınları.
Batı, U. (2010). Reklamcılıkta retorik bir unsur olarak kadın bedeni temsilleri. Kültür ve İletişim Dergisi, 13(1):103-133.
Baudrillard, J. (2015). Tüketim toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Bilgin, R. (2015). Tüketim kültüründe kadın bedeninin cinsel kurgu olarak konumlandırılması ve sunumu, International Journal of Social Science, (36): 309-329.
Bocock, R. (2014). Tüketim. Ankara: Dost Kitabevi.
Carnoy, M (2001). Gramsci ve devlet, Praksis Dergisi, (3): 252-278.
Çam, Ş. (2015). Medya çalışmalarında göstergebilim çözümlemeleri. “İletişim araştırmalarında yöntemler uygulama ve örneklerle” (Edi-tör), Besim Yıldırım, Konya: Literatürk Yayınları, s.287-319.
Çeken, B ve Özdemir S. (2015). Cinsel öğelerin internet reklamlarında kullanımı: “Vestel 2014 derin dondurucu reklamları, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi 3(6):75-89.
Dağtaş, B. (1999). Reklamda ideoloji çözümlemesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti-tüsü İletişim Anabilim Dalı.
Demez, G. (2012) Gençlik ideali: antıagıng uygulamaları ve değişen yaşlılık algılarının medyada temsili, ETHOS, Felsefe ve Toplumsal Bi-limlerde Diyaloglar. 5(1): 94-120.
Demir, Ş. Ş. ve Kozak, M. (2013). Tüketici davranışları. Ankara: Detay Yayıncılık.
Dyer, G. (2009). Advertising as communication, London and New York
Dyer, G. (2010). İletişim olarak reklamcılık. İstanbul: Beta Yayınları.
Elmasoğlu, K. (2017). Tüketim kültüründe etkili bir araç olarak reklamın işlevlerine dair genel bir değerlendirme. Abant Kültürel Araştır-malar Dergisi (AKAR), 2(4):27-42.
Featherstone, M. (2013). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Guiraud, P. (2016). Göstergebilim. Ankara: İmge Kitabevi
Güzel E. ve Ümit. C. E. (2018). Filtreli güzellik: güzellik hegemonyasının gözde mekânı Instagram, güzellik kraliçeleri ve süper modeller. Sosyologca Dergisi, 8(15-16):80-102.
Güzel, E. (2014). Toplumsal cinsiyete dayalı ayrımcılık ve medyanın rolü, Global Media Journal: Turkish Edition, 4(8):185-199.
İrvan, S. (2014). Medya kültür siyaset. Ankara: Pharmakon Yayınevi.
Karakaya, H. ve Cihan, Ü. (2011). Toplumsal yapı, iktidar ve kadın bedenin kurgulanışı. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (11): 5-17.
Kıral, B. (2020). Nitel Bir Veri Analizi Yöntemi Olarak Doküman Analizi. Journal of Social Sciences Institute, 8 (15):170 – 189.
Köse, H. (2011). Tüketim toplumunda bir “sosyal beden” kurgusu olarak kadın, Selçuk İletişim Dergisi. 6 (4):76-89.
Koçak, A., & Arun, Ö. (2013). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim Dergisi, 4(3): 21-28.
Kurtdaş, E. M. (2021). Kadınların omuzlarındaki ağır yük: “güzellik” Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (39):185-224.
Kurtuluş, K. (1998). Pazarlama araştırmaları. İstanbul: Avcıol Yayınları.
Laz, C. (1998). Act your age. sociological forum. 13(1):85-113.
Özdemir, M. (2010) Türkiye’deki reklâmlarda toplumsal cinsiyet ve sunumu. Milli Folklor Dergisi, 11(88):101-11.
Öztürk, Y. M. (2012). Ataerkil kapitalist toplumda kadının bedeni. Toplum ve Hekim Dergisi. 4(27): 273-282.
Peltekoğlu, B. F. (2010). Kavram ve kuramlarıyla reklam. İstanbul: Beta Basım.
Qualter T. H. (1991). Advertising and democrasy in the mass age. London: Mac Millian.
Richards, B., Macrury l. Botterill, J. (2020). The dynamics of advertising, Newyork and London: Routledge
Ritzer, G. (2000). Büyüsü bozulmuş dünyayı büyülemek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Taşcıoğlu, R. ve Kekeç, G. S. (2018). Özgecan Aslan cinayetinin dijital platformlarda yansıması: ekşi sözlük üzerine bir inceleme, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 29 :439 –452.
Taylan, A. (2015). İletişim araştırmalarında yöntemler. “İletişim Araştırmalarında Yöntemler Uygulama ve Örneklerle”. (Editör) Besim Yıldırım. Konya: Literatürk Academia.
Topsümer F. ve M. Elden (2016). Reklamcılık kavramlar, kararlar, kurumlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
Tuncer E. S. (2020). Reklamda kadın temsiliyeti ve cinsiyetçi örüntüler: Perfectha Filler ve Nokia reklam metni örnekleri üzerinden gös-tergebilimsel bir analiz. Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi, 3 (2):188-212.
Williamson, J. (2001). Reklamların dili: reklamlarda anlam ve ideoloji. (Çev. Ahmet Fethi). Ankara: Ütopya Yayınevi.
Yalman, A.ve Güdekli İ. A. (2018). Toplumsal cinsiyet ve reklamlar: Vestel reklamlarının göstergebilimsel analizi. Akademik Sosyal Araş-tırmalar Dergisi 6 (6):19- 30.
Yanıklar, C. (2010). Tüketim kültürü, kapitalizm ve insan ihtiyaçları arasındaki ilişki üzerine bir tartışma, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 34(1):25-32.
Yasa F. (2021). Türk televizyon reklamlarında kadın bedeninin sunumu: bir içerik analizi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. (36):.483-500.
Yücel, N. (2014). Tüketim ve tüketici davranışları “tüketici davranışları. (Editörler) Mustafa Paksoy ve Mehmet Kara, İstanbul: Lisans Yayın-ları.
Yüksel N. A. (2006). Otomobil reklamlarında yerleşik toplumsal cinsiyet kalıpları: Türkiye’de yayınlanan televizyon reklamları üzerine bir çalışma, Selçuk İletişim Dergisi, 4(2):115-124.
Elektronik Kaynaklar
https://www.youtube.com/watch?v=w3-8l3UhMXI (Erişim tarihi, 07.08. 2023)
https://www.youtube.com/watch?v=DXG9ovEfPb8 (Erişim tarihi, 07.08.2023)
https://www.youtube.com/watch?v=cLAPD7xDMcY (Erişim tarihi, 07.08. 2023)
https://www.youtube.com/watch?v=W6q7-lIUWMM (Erişim tarihi, 09.09. 2024)
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Kadın/Woman 2000, Journal for Women's Studies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [6 months] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)