The Expression of Non-Binary Sexual Identities in Contemporary Art Practice

Authors

  • Ebru Dede

DOI:

https://doi.org/10.33831/jws.v18i2.250

Keywords:

contemporary art, sexual identity, postfeminism

Abstract

Postfeminist theorists and artists aim at deconstructing the limits of sexual identity produced by the Powers and the cultural norms as an integrity of masculine and feminine. The Works and the performances of contemporary artists make visible the real queer life as well as the investigations of philosophy, psychoanalysis and cultural discussions. They unmask the matters of bodies and show how sexual differences are naturally possible. The actions of these artists aim to surpass the hierarcies that regard them as abnormal politically and call for a new social environment. In this article, the Works of contemporary art and performances have been interpreted in relation to the postfeminist theories, artists talks and texts. In the section of Psychoanalysis, Poststructuralism and Sexual Identities in Contemporary Art, Derrida’s concept of ‘différance’, Freud and Lacan’s sexual identiy research are included, and also the contemporary art has been approached with respect to its contribution to sexual identity difference. In the section of The Signs of Performative Body: Undesired Gender, Lazlo Pearlman’s unexpected body performance, Tai Lin’s painting aiming at establishing emonational connection with the viewers, Taner Ceylan’s painting explaining two souls looking inside and outside and the gay couple Elmgreen and Dragset’s work that depicts gays as ordinary people have been interpreted based on Judith Butler’s performative body theory. In the section of Examples of Contemporary Art on Transformation of The Codes Related the Body, Nina Arsenault’s body transformation from man to woman by several operations, David LaChapelle’s manipulation in which he added a penis to the woman looking like a Venus with photoshop, Marc Quinn’s sculpture of Thomas Beatie who decided to be pregnant after her sex change operation and JEB (Joan Elizabeth Biren)’s photography shows two lesbians investigating each other’s bodies have been discussed in accordance with Foucault’s view which defends ...

References

Akay A. (Ekim 1995). Michel Foucault İktidar ve Direnme Odakları. İstanbul:Bağlam Yayınları.
Akay A. (Ağustos 1999). Yapıbozma ve Plastik Sanatlar. Toplumbilim (Jacques Derrida Özel Sayısı), 2(10):15-25.
Akay A. (Ağustos 2005). Sanatın Durumları. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
Ancet P. (Kasım 2010). Ucube Bedenlerin Fenomenolojisi (Çev. Ersel Topraktepe). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Bradley H. (2007). Gender. Cambridge: Polity Press.
Butler J. (2004). Undoing Gender. Newyork: Routledge.
Butler J. (Bahar 2009). Toplumsal Cinsiyet Düzenlemeleri (Çev. Begüm Kovulmaz). Cogito Üç Aylık Düşünce Dergisi, 58: 73-92.
Butler J. (2007). Taklit ve ‘Toplumsal Cinsiyet’e Karşı Durma (Çev. Osman Akınhay). İstanbul: Agora Kitaplığı.
Butler J. (Aralık 2012). Cinsiyet Belası: Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi (Çev. Başak Ertür). 3.Bs. İstanbul: Metis Yayıncılık.
Butler J. (2014). Bela Bedenler (Çev. Cüneyt Çakırlar & Zeynep Talay). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
Candansayar S. (Bahar 2011). Tıbbın (eş)cinselliğe Bakışı İçin Bir Arkeoloji Denemesi. Cogito Üç Aylık Düşünce Dergisi (Cinsel Yönelimler ve Queer Kuram Sayısı), 65-66:149-166.
Foucault M. (Ekim 2001a). Kelimeler ve Şeyler İnsan Bilimlerinin Bir Arkeolojisi (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay). Ankara: İmge Kitabevi.
Foucault M. (Ekim 2001b). Yapısalcılık ve Postyapısalcılık (Çev. Ümit Umaç & Ali Utku). İstanbul: Birey Yayıncılık.
Foucault M. (Bahar 2011). Herculine Barbin’e Giriş (Çev. Tolga Yalur & Berfu Şeker). Cogito Üç Aylık Düşünce Dergisi (Cinsel Yönelimler ve Queer Kuram Sayısı), 65-66:132-139.
Foucault M. (2012). İktidarın Gözü Seçme Yazılar (Çev. Işık Ergüden). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Foucault M. & Le Bitoux J. (Yaz 2012). ‘Şen / Gey Bilim' Söyleşi. Çev. Şeyda Öztürk. Cogito Üç Aylık Düşünce Dergisi, 70-71:258-274
Foucault M. (2014). Özne ve İktidar Seçme Yazılar: 2 (Çev. Işık Ergüden & Osman Akınhay). 4. Bs. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Freud S. (2009). Cinsellik Üzerine. Çev. Seher Kutlu. Ankara: Alter Yayıncılık.
Freud S. (Haziran 2014). Sevgi ve Cinsellik Üzerine. Çev. Akın Kanat. 19.Bs. İzmir: İlya İzmir Yayınevi.
Grosz E. (Bahar 2011). Deneysel Arzu: Queer Öznelliğini Yeniden Düşünmek (Çev. Erkal Ünal). Cogito Üç Aylık Düşünce Dergisi (Cinsel Yönelimler ve Queer Kuram Sayısı), 65-66:7-36.
Halberstam J. (Ekim 2013). Çuvallamanın Queer Sanatı (Çev. İpek Tabur). İstanbul: Sel Yayıncılık.
Hoenes J. (Bahar 2012). Queer Art of Looking On the Art of Del LaGrace Volcano. Çev. Lisa Glaver. The Archive. The Journal of the Leslie/Lohman Museum of Gay and Lesbian Art, 43:7-9.
Holmes M. (Bahar 2011). İnterseks: Tehlikeli Bir Farklılık (Çev. İmge Oranlı). Cogito Üç Aylık Düşünce Dergisi (Cinsel Yönelimler ve Queer Kuram Sayısı), 65-66:99-123.
Kajpust J. (Yaz 2010). Tai Lin Beyond Black & White. The Archive. The Journal of the Leslie/Lohman Museum of Gay and Lesbian Art, 35:13-16.
Kollias H. (2013). Another Man is an Other: Impersonal Narcissism, Male Homosexuality, Perversion. Textual Practice, 27(6): 991-1011.
Lacan J. (2002). Ecrits A Selection (Çev. Bruce Fink). New York: W.W.Norton & Company, Inc.
Lacan J. (1991). The Seminar of Jacques Lacan. The Ego in Freud’s Theory and in the Technique of Psychoanalysis 1954-1955. Ed. Jacques-Alain Miller. Çev. Sylvana Tomaselli. New York: W.W. Norton&Company.
Lopez M.A. (2014). Toxic Exorcisms. Sergio Zevallos in the Grupo Chaclacayo (Çev. Rebecca Close). Mali: Museo de Arte de Lima.
Marinucci M. (2010). Feminism is Queer. The Intimate Connection Between Queer and Feminist Theory. London: Zed Books Ltd.
Miller J.A. & Fink B. (Eds.) (1999). On Feminine Sexuality: The Limits of Love and Knowledge. The Seminar of Jacques Lacan Book XX Encore 1972-1973. (Çev. Bruce Fink) New York: W.W. Norton & Company.
Newman S. (2006). Bakunin’den Lacan’a Anti-Otoriter Yanizm ve İktidarın Altüst Oluşu (Çev. Kürşad Kızıltuğ). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Nicholson L.J. (1990). Feminism/Postmodernism. New York: Routledge.
Nuyen A.T. (1989). Derrida’s Deconstruction: Wholeness and Différance. The Journal of Speculative Philosophy, (1): 26-38.
Pearlman L. (March 2015). ’Dissemblage’ and ‘Truth Traps’: Creating Methodologies of Resistance in Queer Autobiographical Theatre. Theatre Research International, 40(1):88-91.
Silberman S.C. (Fall 2011). Thinking, Talking, Seeing, Photographing without that ‘Prick in Your Heads’. The Archive. The Journal of the Leslie/Lohman Museum of Gay and Lesbian Art, 40:10-13.
Sohn A-M. (Eylül 2013). Cinsiyetli Beden. Bedenin Tarihi 3. Bakıştaki Değişim: 20. Yüzyıl. Yayına Haz. Alain Corbin vd. (Çev. Saadet Özen). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Şahiner R. (Şubat 2015). Çağdaş Sanatta Temsiliyet Krizi Çağdaş Kuramlar ve Güncel Tartışmalar. Ankara: Ütopya Sanat Dizisi.
Volcano D. (Bahar 2012). Artist Statement: Del LaGrace Volcano On Del LaGrace Volcano. The Archive. The Journal of the Leslie/Lohman Museum of Gay and Lesbian Art, 43:.5-6.
Wright E. (2002). Lacan ve Postfeminizm (Çev. Ebru Kılıç). İstanbul: Everest Yayınları.
Yıldız E. (Bahar 2011). Queer ve Sessizliğin Reddi. Cogito Üç Aylık Düşünce Dergisi (Cinsel Yönelimler ve Queer Kuram Sayısı): 65-66:395-410.

İnternet Kaynakları
Arsenault N. (2012). Interview with Patricia Aldridge. İnternet adresi: https://vimeo.com/52110830. Erişim tarihi: 02.06.2015.
Blidner R. (2014). ‘Pregnant Man’ arrested for stalking ex-wife with GPS tracking device: reports. İnternet adresi: http://www.nydailynews.com/news/crime/pregnant-man-arrested-stalking-ex-wife-reports-article-1.2020805. Erişim tarihi: 03.06.2015.
Ceylan T. (2013). İstanbul Modern Sanat Müzesi’nde Röportaj Video Kaydı. İnternet adresi: https://www.youtube.com/watch?v=fV2Dq-e0OYk. Erişim tarihi: 03.06.2015.
Diduszko-Zyglewska A. (2013). What is Art Translating Agency? (Çev. Eliza Jakubiak & Casey Engels). İnternet adresi: http://karolinabregula.com/index.php/portfolio/texts/en#text28. Erişim tarihi: 02.06.2015.
Elmgreen & Dragset. (2009). Venedik Bienali’nde Röportaj. İnternet adresi: http://www.tate.org.uk/context-comment/video/venice-biennale-elmgreen-dragset. Erişim tarihi: 04.06.2015.
Goldin N. (Güz 1991). Art: Interview Nan Goldin by Stephen Westfall. BOMB Artists in Conversation. Nr. 37. İnternet adresi: http://bombmagazine.org/article/1476/nan-goldin. Erişim tarihi: 15.05.2015.
La Chapelle D. (2014a). Artist Talk. Life Ball Lecture. Osctlicht Galerie, Vienna. İnretnet adresi: http://www.davidlachapelle.com/video/ostlich tgalerie-life-ball-lecture/. Erişim tarihi: 15.05.2015.
La Chapelle, D. (2014b). Artist Talk. “Once in the Garden”. Osctlicht Galerie, Vienna. http://www.davidlachapelle.com/video/ostlicht-galeri e-interview/ (Erişim tarihi: 15.05.2015)
Pearlman L. (2015). Performing the Explicit Queer Body. Sanatçının profesyonel internet sitesi. İnternet daresi: http://www.lazlopearlman.com/presenting-writing-teaching. Erişim tarihi: 15.05.2015.
Zaya O. (2011). Elmgreen & Dragset’s “Amigos” at Galeria Helga de Alvear, Madrid.İnternet adresi: http://www.art-agenda.com/reviews/elmgreendragset%E2%80%99s-amigos-at-galeria-helga-de-alvear-madrid/. Erişim tarihi: 04.06.2015.
Zieba M. (2016) Speakers’ Corner IX – How to Look at Contemporary Art?. İnretnet adresi: http://pixersize.com/blog/en/22780/speakers-corner-ixhow-to-look-at-art. Erişim tarihi: 19.09.2016.

Görsel Kaynaklar
Resim 1: İnternet adresi: https://www.tumblr.com/searc/lazlo%20pearlman. Erişim tarihi: 14.05.2015.
Resim 2: İnternet adresi: http://www.leslielohman.org/the-archive/no35/ARCHIVE%2035%20for%20WEB%20(spreads).pdf. Erişim tarihi: 02.06.2015.
Resim 3: İnternet adresi: http://www.mixedmedia-berlin.com/project.php?id=446&section=artists. Erişim tarihi: 08.05.2015.
Resim 4: İnternet adresi: http://www.adamintown.com/wp-content/uploads/2013/04/Beyaz_Fonda_Alptuval.jpg. Erişim tarihi: 13.05.2015.
Resim 5: İnternet adresi: http://issuu.com/yyzbuddies/docs/previewcatalogue_copy?e=2736990/3396477. Erişim tarihi: 18.05.2015.
Resim 6: İnternet adresi: http://www.davidlachapelle.com/series/once-inthe-garden/. Erişim tarihi: 08.05.2015.
Resim 7: İnternet adresi: http://whitehotmagazine.com/articles/2010-marcquinn-white-cube /2073. Erişim terihi: 08.05.2015.
Resim 8: The Archive (Fall 2011). The Journal of the Leslie/Lohman Museum of Gay and Lesbian Art 40: 11. İnternet adresi: http://www.leslielohman.org/the-archive/no51/issue51.pdf. Erişim tarihi: 08.05.2015.
Resim 9: İnternet adresi: http://bombmagazine.org/article/1476/nan-goldin. Erişim tarihi: 15.05.2015.
Resim 10: İnternet adresi: http://www.leslielohman.org/the-archive/no43/LeslieLohmanArchive43.pdf. Erişim tarihi: 08.05.2015.
Resim 11: İnternet adresi: https://d1ycxz9plii3tb.cloudfront.net/additional_images/52e8ffa7a09a679d4f00013a/large.jpg. Erişim tarihi: 07.05.2015.
Resim 12: İnternet adresi: http://karolinabregula.com/index.php/portfolio/project/pl/62. Erişim tarihi: 02.06.2015.

Published

2017-10-10

How to Cite

Dede, E. (2017). The Expression of Non-Binary Sexual Identities in Contemporary Art Practice. Kadın/Woman 2000, Journal for Women’s Studies, 18(2), 1–29. https://doi.org/10.33831/jws.v18i2.250