“Geçici Kadın” Olarak Siyah Kadın: Maya Angelou’nun Kafesteki Kuşun Neden Şarkı Söylediğini Biliyorum Adlı Eserinin Anzalduan ve Bhabhaian’cı Çerçevede Öznellik İnşası

Yazarlar

  • Shirin Akter Popy Yazar

DOI:

https://doi.org/10.33831/jws.v26i1.529

Anahtar Kelimeler:

Öznellik- Geçici Kadın- Lynette Myles- Bilinç- Üçüncü Mekân

Öz

Lynnette D. Myles, Afro-Amerikan Kadınların Köleleştirme Anlatılarında Kadın Öznelliği (2009) adlı eserinde, siyah kadın öznelliğini karşıt görüş ve kimliklerde değişiklik yaratan öznelerarası bir eylem olarak görüyor ve onu “Geçici Kadın” olarak tanımlıyor. Geçici Kadın, 'Ötekilik'in çeşitli biçimlerini parçalayan öznelliğe doğru 'ara' yerlerde 'ileri geri', 'içeri ve dışarı' hareket eden akışkan bir bilinçtir. Daha ziyade kapalı uçlu bir örnektir. Siyah kadının, kültürel hayal gücünde ve metinsel sunumda yaygın olan siyah kadınlığa dair cinsiyetsiz ya da ahlaksız, şeytani, inatçı, nefret dolu, bağımlı ve başkaları için yaşayan basmakalıp imgelere karşılık verdiği yeni bir bilincin başlangıcı. Anzaldua'nın "Yeni Mestiza" bilincini ve Bhabha'nın "Üçüncü Mekânı"nı kullanan Myles, Geçici Kadın'ın siyah kadınları "bilinçsiz nesnelerden hegemonik toplumdaki kasıtlı güçlere" dönüştürme yeteneğine sahip yeni bir bilinç olduğunu ileri sürüyor. Bu makale, Maya Angelou'nun Kafesteki Kuşun Neden Şarkı SöylediğiniBiliyorum (1969) adlı eserinde Angelou'nun benlik bilincini, bilinçdışından başlayıp yeni bir özerklik bilincine ulaşan gelişim aşamaları boyunca kendini gerçekleştirme yolculuğu olarak dile getirdiğini, Üçüncü Uzay'daki kimliklerin zorluklarını benimseyerek ve dinamik bir öznellik biçimi ortaya koyarak otobiyografik Maya'nın "Geçici Kadın" olarak ortaya çıktığını savunmaktadır.

Referanslar

Angelou, M. (1984). I Know Why the Caged Bird Sings. London: Virago Press.

Anzaldua, G. (1987). Borderlands La Frontera. San Francisco: Aunt Lute Books.

Arensberg, L. K. (1999). Death as Metaphor of Self in I Know Why the Caged Bird Sings. In: J.M. Braxton (Eds.), Maya Angelou’s I Know Why the Caged Bird Sings: A Casebook, 111-128. London: Oxford University Press.

Barnwell, C. A. (2009). Singin’ de Blues: Writing Black Female Survival in I Know Why the Caged Bird Sings. In: H. Bloom (eds.), Maya Angelou: Bloom’s Modern Critical Views: New Edition, 133-146. New York: Chelsea House Publisher.

Bhabha, H. K. (1994). The Location of Culture. London: Routledge.

--- . (1990).The Third Space: Interview with Homi Bhabha. In:J. Rutherford (eds.), Identity: Community, Culture, Difference, 207-22. London: Lawrence and Wishart.

Blackburn, R. (1980). In Search of the Black Female Self: African American Women’s Autobiographies and Ethnicity. In: E. C. Jelinek (eds),Women’s Autobiography: Essays in Criticism, 133-148. Bloomington: Indiana University Press.

Braxton, J. M. (1989). Black Women Writing Autobiography: A Tradition within a Tradition. Pennsylvania:Temple University Press.

Cudjoe, Selwyn R. (1984). Maya Angelou and the Autobiographical Statement. In: M. Evans (eds.), Black Women Writers (1950—1980): A Critical Evaluation, 6-24. New York: Knopf Doubleday.

Giddings, P.(1985). When and Where I Enter: The Impact of Black Women on Race and Sex in America. New York: William Morrow and Company.

Green, R. (1991). Interview conducted by Donna Harkavy, Curator of Contemporary Art at theWorcester Art Museum.

Hooks, b.(1981). Ain’t I a Woman: Black Women and Feminism. Boston: South End Press.

---. (2015). Talking Back: Thinking Feminist, Thinking Black. Routledge.

---. Yearning: Race, Gender, and Cultural Politics. South End Press, 1990.

Kalua, F. (2009). Homi Bhabha’s Third Space and African identity. Journal of African Cultural Studies, 21:1:23-32.

Koegeler-Abdi, M. (2013). Shifting Subjectivities: Mestizas, Nepantleras, and Gloria Anzaldúa’s Legacy. MELUS: New Perspectives on Puerto Rican, Latina/o, Chicana/o, and Caribbean American Literatures, 38:2:71-88.

Mackay,N.(1998). The Narrative Self: Race, Politics and Culture in Black American Women’s Autobiography. In: S. Smith & J. Watson (eds.), Women, Autobiography Theory: A Reader, 96-107.Madison: TheUniversity of Wisconsin Press.

Manora,Y. M. (2005).What you looking at me for? I didn’t come to stay: Displacement, Disruption and Black Female Subjectivity in Maya Angelou’s I Know Why the Caged Bird Sings. Women’s Studies, 34: 5: 359-375.

Martinez, T. A. (2002). The Double-Consciousness of Du Bois &The Mestiza Consciousness of Race, Gender & Class. Race, Gender and Class in Psychology: A Critical Approach 9: 4:158-176.

Myles, L. D. (2009). Female Subjectivity in African American Women’s Narratives of Enslavement: Beyond Borders. London: Palgrave Mac-millan.

O’Neale, Sondra. (1984). Reconstruction of the Composite Self: New Images of Black Women in Maya Angelou’s Continuing Autobiography. In: M. Evans (eds.), Black Women Writers (1950—1980): A Critical Evaluation, 25-36. New York: Knopf Doubleday.

Smith, S. (1974). Where I am Bound: Patterns of Slavery and Freedom in Black American Autobiography. Connecticut: Greenwood Press.

Vermillion, M. (1999). Reembodying the Self: Representations of Rape in Incidents in the Life of a Slave Girl and I Know Why the Caged Bird Sings. In: J.M. Braxton (eds.), Maya Angelou’s I Know Why the Caged Bird Sings: A Casebook, 59-76. London: Oxford University Press.

Wade, P. (2005). Rethinking “Mestizaje”: Ideology and Lived Experience. Journal of Latin American Studies, 37:2:239-257

Washington, C.(1997). The Influence of Christianity on Maya Angelou’s Work. In: M.E.Williams, (eds.), Readings on Maya Angelou, 95-98. New York: Greenhaven Press.

Wolf, M.(2000). The Third Space in Postcolonial Representation. In: Simon, S & St-Pierre, (eds.),Changing the Terms:Translating in the Postcolonial Era,127-145. Ontario: University of Ottawa Press.

Yayınlanmış

2025-06-28

Nasıl Atıf Yapılır

“Geçici Kadın” Olarak Siyah Kadın: Maya Angelou’nun Kafesteki Kuşun Neden Şarkı Söylediğini Biliyorum Adlı Eserinin Anzalduan ve Bhabhaian’cı Çerçevede Öznellik İnşası. (2025). Kadın/Woman/2000,/Journal/for/Women’s/Studies, 26(1). https://doi.org/10.33831/jws.v26i1.529