Adet Kanaması: Dört Kuşağın Bilgi ve Deneyimleri
DOI:
https://doi.org/10.33831/jws.v21i2.150Anahtar Kelimeler:
adet kanaması- menarş- deneyim- kirlilik- adet görme adabıÖzet
Makale adet kanamasının farklı kuşak kadınlar tarafından nasıl deneyimlendiği, adet görme bilgisinin ve deneyiminin kadınlar arasında nasıl aktarıldığı/paylaşıldığı sorularını temel alarak dört kuşak aile üyesiyle yapılan derinlemesine mülakatlar etrafında şekilleniyor. Bu çalışma, büyük anneanne, anneanne, anne ve kız çocuğundan müteşekkil dört aile üyesinin deneyimin ifadeleri olarak adet görmeye yükledikleri sembolik anlamlara, bu konudaki bilgilerine, adet kanaması için kullandıkları maddi nesnelere ve adet kanaması esnasındaki pratiklerine odaklanıyor. Bilgi paylaşımının ve deneyim aktarımının genellikle anne-kız çocuğu arasında, iki kuşakla sınırlı olduğu aile üyelerinin adet kanamasını deneyimleri, mevcut erkek egemen kültür nedeniyle ortaklaşırken, dönemsel farklılıklar, kent yaşamı, eğitim seviyesi, modernleşme gibi faktörler nedeniyle birbirinden ayrılıyor. Normal bedenin adet görmeyen beden, daha doğrusu erkek bedeni olduğu kabulüyle inşa edilen adet görme adabı, kadınların adet kanamasını gizlemesini ve suskunlukla örtmesini temel alıyor. Bu kurallar aynı ailenin dört kuşak üyesi arasında kısmen farklılaşsa da paylaşılmaya devam ediyor.
Referanslar
Akşit, E.E. & Cantek Şenol, F. (2011). Feminist Yöntem ve Kadın Çalışmalarına İlişkin Bazı Sorular, Sorunlar. İçinde, Sancar S. (Ed), Birkaç Arpa Boyu…21. Yüzyıla Girerken Türkiye’de Feminist Çalışmalar Prof. Dr. Nermin Abadan Unat’a Armağan (2. Cilt). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları:535-561.
Alcoff, L.M. (2000). Phenomenology, Post-Structuralism, And Feminist Theory On The Concept of Experience. İçinde, L. Fisher, L. Embree (Eds.), Feminist Phenomenology. Springer Science Business Media:39-56.
Alwin, D.F. & McCammon, R.J. (2007). Rethinking Generation. Research in Human Development, 4(3-4):219-237.
Bailey, C.A. (1993). Equality With Difference: On Androcentrism and Menstruation, Teaching Sociology, 21(2):121-129.
Beauvoir de S. (1993). Kadın “İkinci Cins” Genç Kızlık Çağı (Çev. Onaran B.). İstanbul: Payel Yayınevi.
Brantelid, I.E., Nilver, H. & Alehagen, S. (2014). Menstruating During a Lifespan: A Qualitative Study of Women’s Experiences. Health Care For Women International, 35:600-616.
Britton, C.J. (1996). Learning About “The Curse” An Anthropological Perspective on Experiences of Menstruation. Women’s Studies International Forum, 19(6): 645-653.
Buckley, T. & Gottlieb, A. (1988). A Critical Appraisal of Theories of Menstrual Symbolism. İçinde, Buckley T. & Gottlieb A. (Eds.), Blood Magic The Anthropology of Menstruation. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press:1-55.
Buritica Alzate, J. (2013). The Menstrual Closet: Analysis of the Representation of Menstruation in Japanese and Colombian Advertisements for Feminine Hygiene Products. IUC Comparative Culture, 45:29-59.
Christoforou, A. (2018). Womanhood, Reproduction, and Pollution Greek Cypriot Women’s Accounts of Menstruation, Women’s Studies International Forum, 68:47-54.
Costos, D., Ackerman, R. & Paradis, L. (2002). Recollection of Menarche: Communication Between Mothers and Daughters Regarding Menstruation. Sex Roles, 46 (1/2): 49-59.
Çevirme S.A., Çevirme, H., Karaoğlu, L., Uğurlu, N., Korkmaz, Y. (2010). The Perception of Menarche and Menstruation Among Turkish Married Women: Attitudes, Experiences and Behaviours. Social Behaviour and Personality, 38(3):381-394.
Dilthey, W. (1989). Selected Works (Vol.I) Introduction to the Human Sciences. Makkreel R.A. & Rodi F. (Eds.). Princeton, New Jersey: Princeton Press.
Dikmen-Özarslan, A. (2004). Kırmızı Kar Toplumsal ve Kültürel Açıdan Ayhali. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
Douglas, M. (2005). Saflık ve Tehlike Kirlilik ve Tabu Kavramlarının Bir Çözümlemesi. (E.Ayhan çev.). İstanbul: Metis Yayınevi.
Fuss, D. (1989). Essentially Speaking Feminism, Nature & Difference. London, New York: Routledge.
Harding S. & Hintikka M. B. (2004). Introduction. Discovering Reality Feminist Perspectives on Epistemology, Metaphysics, Methodology and Philosophy of Science. İçinde, Harding S. & Hintikka M.B. (Eds.). New York, Boston: Kluwer Academic Publishers:ix-xix.
Houppert, K. (2004). Lanet Son Tabuyla Yüzleşme: Adet Kanaması. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Hufnagel Lewin, G. (2012). The History of Women’s Menstruation From Ancient Greece to the Twenty-First Century Psychological, Social, Medical, Religious and Educational Issues. New York: The Edwin Mellen Press.
Kelland, L., Pophitis, S. & Maclead, C. (2017). A Contemporary Phenomenology of Menstruation Understanding the Body in Situation in Public Health Interventions to Adress Menstruation Related Challenges. Women’s Studies International Forum, 63:33-41.
Kümbetoğlu, B. (2012). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
Lawrence, L.D. (1982). Reconsidering the Menstrual Taboo: A Portuquese Case. Anthropological Quarterly, 55:84-98.
Laws, S. (2001). Issues of Blood: The Politics of Menstruation. Palgrave Macmillan.
Lee, J. (2009). Bodies at Menarche: Stories of Shame, Concealment and Sexual Maturation. Sex Roles, 60:615-627.
Martin, E. (2001). The Woman in the Body a Cultural Analysis of Reproduction. Boston: Beacon Press.
Marvan, M.L., Molma-Abolnik, M. (2012). Mexian Adolescents’ Experience of Menarche and Attitudes toward Menstruation: Role of Communication Between Mothers and Daughters. Journal of Pediatric and Adolescant Gynecology, 25: 358-363.
Mondragon, N.I., Txertudi, M. B. (2019). Understanding Menstruation: Influence of Gender and Ideological Factors A Study of Young People’s Social Representation, Feminism & Psychology, 0 (0): 1-7.
Newton, L.V. (2006). Everyday Discourses of Menstruation Cultural and Social Perspectives. London: Palgrave MacMillan UK.
Oksala, J. (2014). In Defense of Experience. Hypatia, 29(2): 388-403.
Ramazanoğlu, C. & Holland, J. (2002). Feminist Methodology Challenges and Choices. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage.
Scott, J.W. (1992). Experience. İçinde, Butler J. & Scott J.W. (Eds.). Feminist Theorize the Political. London, New York: Routledge:22-40.
Smith, D.E. (2005). Institutional Ethnography A Sociology For People. Lanham, New York, Toronto, Oxford: Altamira Press.
Szarewski, A., Stengling von A. & Rybowski, A. (2012). Women’s Attitude Towards Monthly Bleeding Results of Global Population Based Survey. The European Journal of Contraception & Reproductive Health Care, 17(4): 270-283.
Thuren, M.B. (1994). “Opening Door and Getting Rid Of Shame” Experiences of First Menstruation in Valencia, Spain. Women’s Studies International Forum, 17 (2/3): 217-228.
Uskul, A.K. (2004). Women’s Menarche Stories From a Multi-cultural Sample. Social Science & Medicine, 54: 667-679.
Salman Yıkmış, M. (2019). Deneyimi Aktarmak ve Deneyimi Bilmek. İçinde, Bakioğlu A. (Ed.), IX. Ulusal Sosyoloji Kongresi Toplum 4.0 Bildiriler Kitabı. Ankara: Sosyoloji Derneği Yayınları:757-766.
Young, M.I. (2005). On Female Body Experience “Throwing Like a Girl” and Other Essays. Oxford, New York: Oxford University Press.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [6 months] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)