Köroğlu Destanı’ndaki Anaerkil Öğelerin Karşılaştırmalı Bir İncelemesi

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.33831/jws.v21i2.158

Anahtar Kelimeler:

Köroğlu Destanı- Kutsal Evlilik- Kurban Töreni- Anaerkillik- Âşıklık Geleneği

Özet

Bu çalışma, Köroğlu Destanı’ndaki anaerkil öğeleri ortaya koymak suretiyle Türk kültürünün anaerkil geçmişine ışık tutma gayesindedir. Bu öğeler mezar, pınar, körlük, nar, elma gibi, anaerkil kültürün izleri olarak görebileceğimiz öğeler olmakla birlikte, pek çok kültürde görebileceğimiz kutsal evlilik ve tanrı/kralın kurban edilmesi kuttörenleri ile de ilgilidirler. Bu türden olguların birbirinden farklı kültürlerdeki varlığı, bize bunları karşılaştırmak suretiyle eksik parçaları tamamlama imkânı vermektedir. Bu sebeple, Köroğlu Destanı’ndaki anaerkil öğeleri daha iyi kavramak için böylesi bir karşılaştırma bu çalışmada da yapılmıştır.

Yazar Biyografisi

Ünsal Çimen, Muş Alparslan University

Referanslar

Baring, A. ve Jules C. (1993). The Myth of the Goddess: Evolution of an Image. London: Penguin Books.

Bayat, F. (2003). Köroğlu. Ankara: Akçağ Yayınları.

Bayat, F. (2005). Ay Kültünün Dini-Mitolojik Sisteminde Türk Boy Adlarının Etimolojisi. Ankara: Üç Ok Yayınları.

Bayat, F. (2006). Ana Hatlarıyla Türk Şamanlığı. İstanbul: Ötüken Yayınları.

Bayat, F. (2007). Türk Mitolojik Sistemi: Ontolojik Ve Epistemolojik Bağlamında Türk Mitolojisi c. 1. İstanbul: Ötüken Neşriyat.

Blackledge, C. (2004). The Story of V: A Natural History of Female Sexuality. New Jersey: Rutgers University Press.

Brockway, L. Sue. (2008). The Goddess Pages: A Divine Guide to Finding Love & Happiness. Minnesota: Llewellyn Publications.

Cameron, D. O. (1981). Symbols of birth and of death in the Neolithic era. London: Kenyon-Deane.

Campbell, J. (2006). İlkel Mitoloji. (çev. Kudret Emiroğlu). Ankara: İmge Kitabevi.

Crumpacker, B. (2007). The Sex Life of Food: When Body and Soul Meet to Eat. New York: St. Martin’s Press.

Davidson, H. Ellis. (2001). Roles of the Northern Goddess. New York: Taylor & Francis.

Eliade, M. (2002). Babil Simyası ve Kozmolojisi. (çev. Mehmet Emin Özcan). İstanbul: Kabalcı Yayınları.

Eliade, M. (2003). Demirciler ve Simyacılar. (çev. Mehmet Emin Özcan). İstanbul: Kabalcı Yayınları.

Frazer, J. George (1911). Golden Bough: A Study in Magic and Religion, Part 3: The Dying God, third edition. London: Macmillan and Co.

Gimbutas, M. (2001). The Living Goddess. California: University of California Press.

Graves, R. (2010). The White Goddess: A Historical Grammar of Poetic Myth. London: Faber and Faber.

Grimm, J. ve Wilhelm G. (2003). The Complete Fairy Tales of the Brothers Grimm. (çev. Jack Zipes). New York: Bantam Books.

Günay, U. (2008). Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi. Ankara: Akçağ Yayınları.

İnan, A. (2006). Tarihte ve Bugün Şamanizm: Materyaller ve Araştırmalar. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.

Levy-Bruhl, L. (2006). İlkel Toplumlarda Mistik Deneyim ve Simgeler. (çev. Oğuz Adanır). Ankara: Doğu Batı Yayınları.

Meyer, M. Wayne. (1999). The ancient Mysteries: A sourcebook of Sacred Texts. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press.

Ögel, B. (2002). Türk Mitolojisi c. 2. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.

Reed, E. (1995). Kadının Evrimi: Anaerkil Klandan Ataerkil Aileye c. 1. (çev. Şemsa Yeğin). İstanbul: Payel Yayınları.

Ruck, C. A. Paul. (2006). Sacred Mushrooms of the Goddess. California: Ronin Publishing.

Sjöö, M. (1987). The Great Cosmic Mother: Rediscovering the Religion of the Earth. New York: HarperCollins Publishers.

The American Heritage Dictionary of the English Language (2006). Boston: Houghton Mifflin Harcourt, Fourth Edition.

Tram-Semen, S. (2008). Nart Boyu Türkleri Hun-Karaçaylıların Mitolojisi. (çev. Aras Sözüer). İstanbul: Kaynak Yayınları.

Walker, B. G. (1983). The Woman’s Encyclopedia of Myths and Secrets. New York: HarperCollins.

İndir

Yayınlanmış

2020-12-11

Nasıl Atıf Yapılır

Çimen, Ünsal. (2020). Köroğlu Destanı’ndaki Anaerkil Öğelerin Karşılaştırmalı Bir İncelemesi. Kadın/Woman 2000, Journal for Women’s Studies, 21(2), 127–142. https://doi.org/10.33831/jws.v21i2.158