Bir İktidar Aracı Olarak Ev: Geriye Kalan ve Öldüren Cazibe’de “Eril Tahakküm” ve “Öteki Kadınlar”

Yazarlar

  • Selda Tunç Subaşi 0532 365 92 64

DOI:

https://doi.org/10.33831/jws.v21i2.183

Anahtar Kelimeler:

eril tahakküm- ev alanı- kadın bedeni- sınıf- toplumsal cinsiyet

Özet

Bu çalışmada, Geriye Kalan (Çiğden Vitrinel, 2011) ve Öldüren Cazibe (Fatal Attraction, Adrian Lyne, 1987) filmlerindeki kadınların ev alanına ilişkin deneyimleri, Pierre Bourdieu’nın eril tahakküm kavramıyla bağlantı kuran bir kuramsal izlekte, feminist eleştirel söylem analizi perspektifinden yararlanılarak değerlendirilmiştir. Bourdieu, Eril Tahakküm (1998/2002) çalışmasında eril ve dişil olmak üzere cinsiyetlendirilmiş iki alanın iktidar ilişkileri içindeki sembolik yansımalarını inceler. Kadınlar, içselleştirdikleri toplumsal cinsiyet pratiklerini ev içi rutinlerle, aile kurumunda yeniden üretir. Her iki filmde de sembolik şiddet göstergesi evdir; bundan dolayı bu iki film çalışmada yan yana gelebilmiştir. Bu çalışmanın amacı, kadınlar farklı ilgi alanları ve hayat tarzlarına sahip olsalar da ev alanını farklı şekillerde deneyimleseler de kadınlar için evin eril tahakkümü güçlendiren bir yer olma özelliğini koruduğunu göstermektir. Bu bağlamda çalışmanın temel sorunsalı, kadın bedeninin bir uzantısına dönüşen ev alanının kadınlar arasındaki sınıfsal farklılıkların temel belirleyeni olduğu iddiasıdır. Ev alanı, kadınlar arasında asimetrik sınıfsal bir konum üretmekte ve kadın bedeni bu konuma göre “terbiye” edilmektedir. Temsillerde, birbirine düşmanlaştırılan kadınlar arasındaki ilişki kopmakta, bu ilişkiyi tekrar kurabilme ihtimali ise sembolik tahakkümün sorgulanmasıyla mümkün görünmektedir.

İndir

Yayınlanmış

2020-12-11

Nasıl Atıf Yapılır

Tunç Subaşi, S. (2020). Bir İktidar Aracı Olarak Ev: Geriye Kalan ve Öldüren Cazibe’de “Eril Tahakküm” ve “Öteki Kadınlar”. Kadın/Woman 2000, Journal for Women’s Studies, 21(2), 167–186. https://doi.org/10.33831/jws.v21i2.183