Feminist Bir Olasılık Olarak Göbek Dansı: İstanbul’da Bakış, Cinsiyet ve Kamusal Alan

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.33831/jws.v18i2.253

Anahtar Kelimeler:

kadın- kamusal alan- sanat- göbek dansı- susturulmuş grup- toplumsal cinsiyet- feminizm

Özet

Bu çalışma, kadim bir dans formu olan göbek dansı üzerinden Türkiye’de kamusal alanda kadın bedeninin erkek bakışı tarafından çevrelenmesini ele alır. Göbek dansını kolektif bir ritüel olmaktan çıkarıp erkek bakışına hizmet eden bir anlayışa dönüştüren eğlence sektörüne bir alternatif olarak, dansı feminist bir pratiğe dönüştürebilmenin ve kolektif bir hareket olarak sunabilmenin olasılıklarını önerir. Bu çalışma Susturulmuş Grup Teorisi üzerinden çerçevelenir ve ayrıca görsel sanat alanından çeşitli kadın sanatçıların ürettiği çeşitli işleri de diğer feminist stratejiler olarak örnekler. Göbek dansını feminist bir kimliğin parçası olarak görebilmenin ve sahiplenmenin olanaklarını sanat üzerinden temellendirir.

Referanslar

Ackerly Brooke A. (2000). Political Theory and Feminist Social Criticism. Cambridge: Cambridge University Press.
Ardener S. (2005). Muted Group Theory Excerpts. Women and Language, 22: na.
Buonaventura W. (1998). Serpent of the Nile: Women and Dance in the Arab World. New York: Interlink.
Crouch M. (2009). Sexual Harassment in Public Places. Social Philosophy Today, 25: 137-48.
Gardner C.B. (1995). Passing By: Gender and Public Harassment. Berkeley: U of California.
Goffman E. (1963). Behavior in Public Places. New York: Simon and Schuster.
Habermas J. (1989). The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society. Cambridge, MA: MIT.
Keft-Kennedy V. (2005). Representing the Belly-dancing Body: Feminism, Orientalism, and the Grotesque. Wollongong: University of Wollongong.
Kramarae C. (1999). A Revolutionary View of Communication; Cheris Kramarae's Theory of Muted Groups. Women and Language, 22:na.
Lefebvre H.; Brenner N. & Elden S. (2009). State, Space, World: Selected Essays. Minneapolis: University of Minnesota.
Lofland Lyn H. (1973). A World of Strangers; Order and Action in Urban Public Space. New York: Basic.
Nieuwkerk K.V. (1995). A Trade like Any Other: Female Singers and Dancers in Egypt. Austin: University of Texas.
Said E.W. (1979). Orientalism. New York: Vintage. Sellers-Young B. (1992). Raks El Sharki: Transculturation of a Folk Form. The Journal of Popular Culture, 26(2): 141-52.

References for Visuals
Figure 1: In Mourning and in Rage. Retrieved from https://www.cla.purdue.edu/waaw/Cohn/Artists/fig34.html. 23 May 2017.
Figure 2: Action Pants: Genital Panic in Public Space. Retrieved from https://www.pinterest.com/pin/95068242104427951. 23 May 2017.
Figure 3: Guerrilla Girls, Do Women Have to Be Naked to Get into the Met. Museum? Retrieved from https://www.artgallery.nsw.gov.au/collection/works/150.2014.24/. 23 May 2017
Figure 4: Le Grande Odalisque. Retrieved from https://www.icanvas.com/canvas-print/grande-odalisque-1903#1PC3-40x26. 23 May 2017.
Figure 5: Canan, Finally You Are in Me. Retrieved from http://www.siyahbant.org/bu-sanat-yapiti-cevreye-zararli. 23 May 2017.
Figure 6: Havva. Retrieved from http://hyperallergic.com/wp-content/uploads/2016 /05/yama2.jpg. 23 May 2017.
Figure 7: Tara Lee Belly Dancer. Retrieved from http://www.bellydancerlondon.com/img/tara-oakley-1.png. 23 May 2017.

Yayınlanmış

2017-10-10

Nasıl Atıf Yapılır

Eğrikavuk, I. (2017). Feminist Bir Olasılık Olarak Göbek Dansı: İstanbul’da Bakış, Cinsiyet ve Kamusal Alan. Kadın/Woman 2000, Journal for Women’s Studies, 18(2), 69–84. https://doi.org/10.33831/jws.v18i2.253