Cinsiyetli İkilemler: Şükran Moral’ın Üç Performansı
DOI:
https://doi.org/10.33831/jws.v18i2.254Anahtar Kelimeler:
performans- feminist ikilem- toplumsal cinsiyet- Şükran Moral- cinsiyetÖzet
Feminist sanat hareketinin başladığı 1960’tan bu yana feminist sanatçılar, bedeni merkeze alan sanat pratiklerinde toplumsal, tarihsel ve kültürel meselelere odaklanarak kendi sanat dillerini yaratmaktadır. Bu çerçevede beden başlı başına bir anlatım aracı olarak gündeme gelmektedir. Peki, feminist sanat üretimi içinde kendi bedenini bir özne olarak kurgularken cinselliği vurgulanan seyirlik bir nesne olmak konumundan kaçınmak mümkün müdür? Geleneksel toplumsal cinsiyet rollerinin ötesinde bir dil üretirken, aynı kalıpları eleştirirken dahi tekrar etmek, sanatçıları ikilemli bir duruma düşürür mü? Bu makalede bu sorular feminist ikilemler olarak ele alınmakta ve sanatçı kimliği ile kadın kimliğinin iç içe geçtiği bir kültürel alan olarak sanat dünyasında 1990’lardan bugüne radikal performanslar gerçekleştiren sanatçı
Referanslar
Antmen A. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık. De Beauvoir S. (1993). Kadın İkinci Cins I: Genç Kızlık Çağı (Çev: Onaran B.). İstanbul: Payel Yayınları.
Butler J. (2014). Cinsiyet Belası: Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi (Çev: Ertür B.) 4. Basım. İstanbul: Metis Yayınları.
Direk Z. (2009). Simon de Beauvoir Abjeksiyon ve Eros Etiği. Cogito, Sayı: 58: 11-38.
Direk Z. (2014). Cinsiyet Farklılığı mı, Toplumsal Cinsiyet mi? CETAD X. Ulusal Kongresi, Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği Bildiri Metni, İstanbul, 28-30 Kasım 2014.
Eagleton T. (2005). Kültür Yorumları (Çev: Çelik Ö.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Kelly M. (2008). İmgeleri Arzulamak/Arzuyu İmgelemek, Sanat/Cinsiyet, Çeviren: Esin Soğancılar, Editör: Ahu Antmen, İletişim Yayınları: 267-275.
Moral Ş. (2010) . http://t24.com.tr/haber/arsiv,114761 Erişim tarihi: 9.4. 2016.
Merleau-Ponty, M. (2003). Göz ve Tin (Çev: Ahmet Soysal) 2. Basım. İstanbul: Metis Yayınları.
Yüksel N. (2014). Kültürel Kodlar Üzerinden Yapıtı Ele Geçirmek ya da Eleştirinin İmkânsızlığı. Kolaj Art. İnternet adresi: http://kolajart.com/wp/2014/04/04/nilgun-yuksel-kulturel-kodlar-uzerinden-yapiti-ele-gecirmek-yada-elestirinin-imkansizligi/. Erişim tarihi: 10 5. 2017.
Görsel Kaynakça
Resim 1. Şükran Moral (2010), Evli, Üç Erkekle. İnternet adresi: http://www.artnet.com/artists/sukran-moral/married-with-three-men-MjqdbE5K5H6uzWD4I6ckmA2. Erişim tarihi: 03.04.2016.
Resim 2. Şükran Moral (1997). Bordello. İnternet adresi: https://www.youtube.com/watch?v=L9cTKucqKdM adresindeki videodan capture. Erişim tarihi: 01.02.2016.
Resim 3. Şükran Moral (2010). Evli, Üç Erkekle. İnternet adresi: http://openart-ist.blogspot.com.tr/2012/03/sukran-moral-ile-soylesi.html. Erişim tarihi: 03.04.2016.
Resim 4. Şükran Moral (2010). Evli, Üç Erkekle. İnternet adresi: http://www.themagger.com/galeri/sukran-moral/sukran-moral-married-with-threemen/ust/38649. Erişim tarihi: 03.04.2016
Resim 5. Şükran Moral (2009). Aşk ve Şiddet. İnternet adresi: https://www.artsy.net/artwork/sukran-moral-love-and-violence-1-. Erişim tarihi:10.01.2016.
Resim 6. Şükran Moral (1997). Bordello. Internet adresi: https://www.artsy.net/artwork/5448b51172616963a0560d00. Erişim tarihi: 01.02.2016.
Resim 7. Şükran Moral (1997). Bordello. İnternet adresi: http://begumgazioglu.blogspot.com.tr/2011/10/sukran-moral.html. Erişim tarihi: 01.02.2016.
Resim 8. Şükran Moral (1997). Bordello. İnternet adresi: https://www.artsy.net/artwork/sukran-moral-bordello-ii. Erişim tarihi:01.02.2016.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [6 months] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)