Kapıları Birbirine Eklemlemek: Bir Özgürleşme Mekânı Olarak Harem

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.33831/jws.v18i2.255

Anahtar Kelimeler:

harem- feminist sanat- çağdaş sanat- toplumsal hareketler- video sanatı- eril sanat tarihi- erkek egemen toplum

Özet

Metinde, Nil Yalter’in Harem videosunun feminist bakış açısıyla bir analizi sunulmuştur. Nil Yalter, Paris’te, 1960’lı yıllardaki toplumsal hareketlerin içinde yer almış ve sonraki yıllarda bu hareketlerin etkisini sanatında yansıtan ilk sanatçılardan olmuştur. Postyapısalcı bir feminist sanat örneği olan Harem videosu Nil Yalter’in tarihi ve sanat tarihini video ve beden sanatı yoluyla yapıbozuma uğrattığı yapıtıdır. Birden çok sekans ve birden çok perspektifi içeren bu yapıt ilk video sanatı örneklerinden de biridir. Nil Yalter Harem’de, video sanatını eril sanat tarihini, beden sanatını ise bütün bir erkek egemen tarihi yıkmak için yeni bir araç olarak kullanır. Yazıda her sekansın bu bakış açısıyla ayrıntılı bir incelemesi sunulmuştur.

Referanslar

Aliaga J.V. (2013). Ağırlık Merkezi: Nil Yalter’in 1970’ler ve 80’lerde Ürettiği Yapıtlarda Feminizm ve Toplumsal Cinsiyet Perspektifi. İçinde, Nil Yalter, Istanbul: Galerist: 134- 179.
Berger J. (2009). Görme Biçimleri. Istanbul: Metis.
Butler J. (2010). Cinsiyet Belası. İstanbul: Metis.
Peirce L.P. (1998). Harem-i Hümayun: Osmanlı İmparatorluğu’nda Hükümranlık ve Kadınlar (Çev: Berktay A.). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları
Tezkan M. (2009). Gerçekliğe Alternatif Bir Gerçeklik: Nil Yalter Videosu. Paris

İndir

Yayınlanmış

2017-10-10

Nasıl Atıf Yapılır

Durmaz, N. (2017). Kapıları Birbirine Eklemlemek: Bir Özgürleşme Mekânı Olarak Harem. Kadın/Woman 2000, Journal for Women’s Studies, 18(2), 101–113. https://doi.org/10.33831/jws.v18i2.255