Feminist Söylemin İslamcı Kadın Yazınına Etkisi

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.33831/jws.v19i2.280

Anahtar Kelimeler:

feminist söylem- İslamcı feminizm- İslamcı kadın- İslamcı kadın yazını- feminist teoloji

Özet

Bu makale feminist literatüre katkı yaptığı düşünülen İslamcı kadın yazarların çalışmalarını incelemektedir. Makale bu çalışmaları İslamcı kadın yazını olarak tanımlamakta ve feminist söylemin bu çalışmalar üzerindeki etkilerini analiz etmektedir. Bunun için öncelikle feminist söylemin Müslüman kadın dünyasını etkileme süreci ve bu süreçte Müslüman kadın düşünürlerin kendilerini nasıl konumlandırdıkları ele alınmıştır. Daha sonra etkilenme olgusunun daha iyi anlaşılabilmesi için İslamcı kadın yazınındaki temel yaklaşımlar ataerkillik, toplumsal cinsiyet ve cinsiyetçilik gibi feminist eleştiride ön plana çıkmış kavramlar bağlamında incelenmiştir. İslamcı kadın yazarlar Müslüman seküler feministlerden farklı olarak kadın-karşıtı söylemlerde geleneğin etkisine vurgu yapmaktadırlar. Çalışmalarında geleneğin eleştirisi ve dini kaynakların kadın-duyarlı bir bakış açısı ile yeniden okunması konuları ön plana çıkmaktadır. Makale son olarak bu kadın yazının feminist bir teoloji olma imkânına dikkat çekmekte ve batılı feminist söylemin İslamcı kadın yazınına etkisindeki sınırlılıklara işaret etmektedir.

Referanslar

Abou-Bakr O. (2001). Islamic Feminism? What’s in a Name? Preliminary Reflections. Middle East Women’s Studies Review, 15(4): 1-4.
Ahmed L. (1992). Women and Gender in Islam: Historical Roots of a Modern Debate. New Haven-London: Yale University Press.
Aktaş C. (1984). Sömürü Odağında Kadın. İstanbul: Bir Yayıncılık.
Aktaş C. (1988). Sistem İçinde Kadın. İstanbul: Beyan Yayınları.
Aktaş C. (1995). Mahremiyetin Tükenişi. İstanbul: Nehir Yayınları.
Al-Hibri A. (1997). Islam, Law and Custom: Redefining Muslim Women's Rights. American University International Law Review, 12 (1): 1-44.
Arebi S. (1991). Gender Anthropology in the Middle East: The Politics of Muslim Women’s Misrepresentation. The American Journal of Islamic Social Sciences, 8(1): 99-108.
Badran M. (2001). Understanding Islam, Islamism, and Islamic Feminism. Journal of Women's History, 13(1): 47-52.
Badran M. (2002). Islamic Feminism: What’s in a Name? Al-Ahram Weekly (online), 569: 17-23.
Barlas A. (2002). Believing Women in Islam: Unreading Patriarchal Interpretations of the Qur’an. Austin: University of Texas Press.
Darvishpour M. (2003). Islamic Feminism: Compromise or Challenge to Feminism? Iran Bulletin-Middle East Forum: 55-58. İnternet adresi: http://www2.sociology.su.se/home/Darvishpour/Islamicfeminism.pdf.
Donovan J. (2001). Feminist Teori (Çev. Aksu Bora, Meltem Ağduk Gevrek & Fevziye Sayılan). İstanbul: İletişim Yayınları.
Emin K. (1990). Tahrir’ül Mer’e. Tunus: Darü’l-Maarif.
Fidan H. (2006). Kur’an’da Kadın İmgesi. Ankara: Vadi Yayınları.
Fiorenza E.S. (1988). In Memory of Her: A Feminist Theological Reconstruction of Christian Origins. New York: Crossroad.
Fiorenza E.S. (1992). But She Said: Feminist Practices of Biblical Interpretation. Boston: Beacon Press.
Fiorenza E.S. (1998). Sharing Her Word: Feminist Biblical Interpretation in Context. Boston: Beacon Press.
Gatens M. (2001). Güç, Bedenler ve Farklılık (Çev: Nemciye Uçansoy). İstanbul: Bulut Yayınları.
Garaudy R. (1990). İslam ve İnsanlığın Geleceği (Çev. Cemal Aydın). İstanbul: Pınar Yayınları.
Greene-Mccreight K. (2000). Feminist Reconstructions of Christian Doctrine: Narrative Analysis and Appraisal. New York: Oxford University Press.
Güç A. (2008). İslamcı Feminizm: Müslüman Kadınların Birey Olma Çabaları. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(2): 649-673.
Haddad Y.Y. (1998). Islam and Gender: Dilemmas in the Changing Arab World, Islam. İçinde Haddad Y.Y. & Esposito J.L. (Eds.), Gender and Social Change. New York: Oxford University Press.
Hamit H. (2001). İslam’da Feminizm. İstanbul: Okumuş Adam Yayınları.
Hassan R. (1996). Feminist Theology: The Challenges for Muslim Women. Critique, Journal for Critical Studies of the Middle East, 5(9): 53-65.
Hidayatullah A. (2009). Inspiration and Struggle: Muslim Feminist Theology and the Work of Elisabeth Schüssler Fiorenza, Journal of Feminist Studies in Religion, 25(1): 162-170.
Johnson E.A. (1995). Feminist Christology, Consider Jesus: Waves of Renewal, Christology. New York: Crossroad.
Kandiyoti D. (1991). Women, Islam and the State. London: Macmillan Press.
Kandiyoti D. (1997). Cariyeler Bacılar Yurttaşlar: Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler (Çev: Aksu Bora, Fevziye Sayılan, Şirin Tekeli, Hüseyin Tapınç & Ferhunde Özbay). İstanbul: Metis Yayınları.
Laffey A.L. (2000). Kitap Eleştirisi. Kvam K.E., Schearing L.S. & Ziegler V.H. (Eds.) (1999). Eve & Adam: Jewish, Christian, and Muslim Readings on Genesis and Gender. Horizons, 1(27): 185–186.
Mernissi F. (1991). The Veil and the Male Elite: A Feminist Interpretation of Women’s Rights in Islam (Çev: Mary Jo Lakeland). USA: Addison-Wesley Publishing Company.
Mernissi F. (1995). Peçenin Ötesi (Çev: Mine Küpçü). İstanbul: Yayınevi Yayıncılık.
Mernissi F. (2003). Kadınların İsyanı ve İslami Hafıza (Çev: Aytül Kantarcı). Ankara: Epos Yayınları.
Mir-Hosseini Z. (1992). Islam and Gender: The Religious Debate in Contemporary Iran. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
Moghadam V.M. (2002). Islamic Feminism and Its Discontents: Toward a Resolution of the Debate. Signs: Journal of Women in Culture and Society, 27(4): 1135-1171.
Mojab S. (2001). Theorizing the Politics of Islamic Feminism. Feminist Review, 69(1): 124-146.
Parsons S.F. (2002). The Cambridge Companion to Feminist Theology. Cambridge, England: Cambridge University Press.
Ramazanoğlu C. (1998). Feminizm ve Ezilmenin Çelişkileri (Çev: Mefkure Bayatlı). İstanbul: Pencere Yayınları.
Ruether R.R. (1974). Religion and Sexism: Images of Woman in the Jewish and Christian Traditions. New York: Simon and Schuster.
Ruether R.R. (1983). Sexisim and God-Talk: Toward a Feminist Theology. Boston: Beacon Press.
Ruether R.R. (1985). Womanguides: Readings toward a Feminist Theology. Boston: Beacon Press.
Saadawi N. (1991). Havva’nın Örtülü Yüzü (Çev: Sibel Özbudun). İstanbul: Anahtar Kitaplar.
Sabbah F. A. (1995). İslam’ın Bilinçaltında Kadın (Çev: Ayşegül Sönmezay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Stowasser B. (1998). Gender Issues and Contemporary Quran Interpretation. İçinde Haddad Y.Y. & Esposito J.L. (Eds.), Islam, Gender and Social Change. New York: Oxford University Press: 30-44.
Şişman N. (1996). Global Konferanslarda Kadın Politikaları. İstanbul: İz Yayıncılık.
Tohidi N. (2003). Islamic Feminism: Perils and Promises. İçinde, Middle Eastern Women on the Move: Openings for and the Constraints on Women’s Political Participation in the Middle East. Washington: Woodrow Wilson International Center for Scholars:135-146
Tuksal H.Ş. (2001). Kadın Karşıtı Söylemin İslam Geleneğindeki İzdüşümleri. Ankara: Kitabiyat.
Wadud A. (1999). Quran and Woman: Rereading the Sacred Text from a Woman’s Perspective. New York: Oxford University Press.
Wadud A. (2008). Inside the Gender Jihad: Women's Reform in Islam. London: Oneworld Publications.
Weber M. (1987). Sosyoloji Yazıları (Çev: Taha Parla). İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları.
Vedûd-Muhsin A. (2000). Kur’an ve Kadın (Çev: Nazife Şişman). İstanbul: İz Yayıncılık.

İndir

Yayınlanmış

2017-10-10

Nasıl Atıf Yapılır

Güç, A. (2017). Feminist Söylemin İslamcı Kadın Yazınına Etkisi. Kadın/Woman 2000, Journal for Women’s Studies, 19(2), 117–149. https://doi.org/10.33831/jws.v19i2.280