Unutma, Anımsama, Yok Sayma ve Pazarlık Üzerine: Anıtsal Bir Heykel Olarak Barış Kızı Heykeli

Yazarlar

  • Esengül Danışan Artan Tarsus University

DOI:

https://doi.org/10.33831/jws.v23i2.364

Anahtar Kelimeler:

savaş- konfor kadınları- hafıza- kent mekanı- temsil mekanı- heykel

Özet

Asya Pasifik Savaşı (1932-1945) sırasında hâlihazırda sömürge ülkesi olmasından dolayı kadın “temin” etmenin kolay olduğu ülke Kore kadınları çoğunlukta olmak üzere sayıları yüzbinleri bulan Doğu Asya kadınları Japonya’nın askeri üslerinde seks kölesi olmaya zorlanmış, sistematik tecavüze ve şiddete uğramışlardır. 1990 yılında ilk kez Koreli Kim Hak Sun’un bir TV programında konuşması ile yıllar süren suskunluk bozulmuş, bu şiddete maruz kalmış birçok kadın konuşmak üzere öne çıkmıştır. Bir özür ve tazminat hareketi ile yola çıkan “comfort women” olmak zorunda bırakılmış kadınlar büyük destek görürken; bu destekler kendilerini ve yaşadıklarını temsil eden heykellerle ulusötesi bir harekete dönüşmüştür. Makale söz konusu heykellerden ilki olan Barış Kızı Heykeli üzerinden bir temsil mekânının toplumsal ve bireysel hafızada etkisini hafıza, mekân ve temsil mekânı kavramları üzerinden tartışmayı amaçlamıştır. Bu bağlamda makalenin temel argümanı heykel sanatı ile bir temsil mekânı yaratılabileceği ve bu temsiliyetin toplumsal hafızayı şekillendirmek üzere kurgulanmasının mümkün olduğudur.

Referanslar

Alexander, J.C. (2004). On the construction of moral universals: the ‘Holocaust’ from war crime to trauma drama. In: Alexander JC, Eyerman R, Giesen B, et al. (eds) Cultural Trauma and Collective Identity. Berkeley, (196-263) CA: University of California Press.

Asian Women Fund (1996).피해자의 목소리 – 각각의 피해상황과 전후. Retrieved June 23, 2022, from https://www.awf.or.jp/k3/oralhistory-00.html

Chapman, D. (2020). Visualising Korea: The Politics of the Statue of Peace. Asian Studies Review, 45(3), 420–434.

Chun, D. (2020). The Battle of Representations: Gazing at the Peace Monument or Comfort Women Statue, Positions: Asia Critique, 28(2), 363-387.

Denying 'Comfort Women' Stains Japan Honour: Yohei Kono. (2015, June 9). NDTV. Retrieved April 2, 2022, from https://www.ndtv.com/world-news/denying-comfort-women-stains-japan-honour-yohei-kono-770097.

Douglas, M. (1980). Introduction: Maurice Halbwachs (1877-1945) The Collective Memory (pp. 4-6). New York: Harper&Row

Erll, A. (2011). Travelling Memory, Parallax, 17:4, 4-18.

Establishment of the AW Fund, and the Basic Nature of Its Projects. (n.d.). Retrieved April 3, 2022, from https://awf.or.jp/e2/foundation.html

Halbwachs, M. (2017). Kolektif bellek (çev. B. Barış). Ankara: Heretik Yayınları.

Hashimoto, A. (2015). The Long Defeat: Cultural Trauma, Memory, and Identity in Japan. Oxford: Oxford University Press.

Higashi, J., Veki, Y., Field, N., (2015). ‘Comfort women’ denial and the Japanese right. Asia Pacific Journal Japan Focus 13 (30): 1–7.

Hirsch, M. & Spitzer, L. (2009). The witness in the archive: Holocaust Studies/Memory Studies. Memory Studies 2 (2): 151–170.

Inuzuka, A. (2021). Non-Western Colonization, Orientalism, and the Comfort Women: The Collective Memory of Sexual Slavery under the Japanese Imperial Military. London: Lexicon Books.

Joo, S. (2019). Counter-narratives: Rizpah and the ‘comfort women’ tatue. Journal for the Study of the Old Testament, 44(1) 79-98.

Kim, J. (2020). Going transnational? A feminist view of “comfort women” memorials, Asian Journal of Women's Studies, 26:3, 397-409.

Kim, M. & Schwartz, B. (eds) (2010). Northeast Asia’s Difficult past: Essays in Collective Memory. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Kuki, S. (2013). The Burden of History: The Issue of “Comfort Women” and What Japan Must Do to Move Forward. Journal of International Affairs, 67(1), 245–256.

Lefebvre, H. (2014). Mekânın Üretimi. (çev. I. Ergüden) İstanbul: Sel.

Levy, D. & Sznaider, N. (2002). Memory unbound: the Holocaust and the formation of cosmopolitan memory. European Journal of Social Theory 5(1): 87–106.

Lind, J.M. (2008). Sorry States: Apologies in International Politics. Ithaca, NY: Cornell University Press.

Luck, A. (2018). No comfort in the truth: It’s the episode of history Japan would rather forget. Instead comfort women are back in the news. Index on Censorship, 47(1), 19–21.

Malaparte, C. (1965). Kadınlar da savaşı Yitirdi. (çev. T. Saraç & T. Açar) İstanbul: Toplum.

Matsumoto N (2017) The past of others: Korean memorials in New York’s suburbia. Ethnic and Racial Studies 40(15): 2691–2709.

Morgan, R. (2002). Chinese, Japanese, & United States Views of the Nanking Massacre: The Supreme Court Trial of Shiro Azuma. American Journal of Chinese Studies, 9(2), 235-246

Mumford, L.(1971). The Death of the Monument. İçinde, J.L.Martin, B.Nicholson, N.Gabo (Ed.), Circle International Survey of Constructive Art. (s. 263-270). New York: Praeger Pub.

Mumford, L.(2013). Tarih Boyunca Kent (çev. G. Koca-T. Tosun). İstanbul: Ayrıntı Yay.

Nora, P. (2006). Hafıza Mekanları (çev. M. E. Özcan). Ankara: Dost Kitabevi.

Platon, (2005). Devlet. (Çev: C. Saraçoğlu – V. Atayman) Bordo Siyah.

Rothberg, M. (2009). Multidirectional Memory: Remembering the Holocaust in the Age of Decolonization. Stanford, CA: Stanford University Press.

Ryall, J. (2020). Korean ‘Comfort Woman’ Statue in Berlin Angers Japan. DW.com, 1 October. Available at: https://www.dw.com/en/japan-comfort-women-korea-berlin-sexual-slavery-world-war-ii/a-55117648 (erişim 02.01.2022).

Shim, D. (2021). Memorials’ Politics: Exploring the Material Rhetoric of the Statue of Peace. Memory Studies. https://doi.org/10.1177/17506980211024328

Shin, H. (2021). Voices of the “Comfort Women”: The Power Politics Surrounding the UNESCO Documentary Heritage. The Asia-Pacific Journal, 19 (5), 1–19.

Soh, C. S. (1996). The Korean “Comfort Women”: Movement for Redress. Asian Survey, 36 (12), 1226–1240.

Summers, D. (2003). Representation. In, Critical Terms for Art History, edited by Robert Nelson and Richard Shiff, (3 – 19). Chicago: University of Chicago Press.

Tanaka, Y. (2002), Japan’s Comfort Women: Sexual Slavery and Prostitution During World War II and the US Occupation. New York: Routledge.

Ushiyama, R. (2021). ‘Comfort women must fall’? Japanese Governmental Responses to ‘Comfort Women’ Statues around the World. Memory Studies. 2021;14(6):1255-1271.

Wakabayashi, B. T. (ed.) (2017). The Nanking Atrocity,1937-38: Complicating the Picture. 2nd ed. New York: Berghahn.

Wüstenberg, J. (2019). Locating transnational memory. International Journal of Politics, Culture, and Society 32 (4): 371–382.

Yalım, İ. (2009). Ulus Devletin Kamusal Alanda Meşruiyet Aracı: Toplumsal Belleğin Ulus Meydanı Üzerinden Kurgulanma Çabası. Güven Arif Sargın (Der.), Başkent Üzerine Mekân-Politik Tezler Ankara’nın Kamusal Yüzleri, (157-214) içinde. İstanbul: İletişim Yay.

Yamaguchi, Y. (2018). Revisionism, Ultranationalism, Sexism: Relations Between the Far Right and the Establishment Over the ‘Comfort Women’ İssue. Social Science Japan Journal 21(2): 193–212.

Yi, J. and Phillips, J. (2021). On ‘Comfort Women’ and Academic Freedom. The Diplomat, 18 February. Available at: https://thediplomat.com/2021/02/on-comfort-women-and-academic-freedom/ (erişim 03.03.2022).

İndir

Yayınlanmış

2023-01-06

Nasıl Atıf Yapılır

Danışan Artan, E. (2023). Unutma, Anımsama, Yok Sayma ve Pazarlık Üzerine: Anıtsal Bir Heykel Olarak Barış Kızı Heykeli. Kadın/Woman 2000, Journal for Women’s Studies, 23(2), 33–48. https://doi.org/10.33831/jws.v23i2.364