Kişisel ile Sosyal Arasında Suat Derviş Karakterleri: Karanlıktan Hiçliğe Cinsiyetli Bedenler, Bedenleşmiş Duygular
DOI:
https://doi.org/10.33831/jws.v24i2.422Anahtar Kelimeler:
feminist edebiyat- Suat Derviş- toplumsal cinsiyet- toplumsal gerçekçilik- bireysellikÖzet
Kanon edebiyat eserlerini Batı ede¬biyatının oluşturduğu, buna yönelik eleştirilerin dahi çoğunlukla Batılı feministlerden geldiği gerçekliği çerçevesinde, bu metinde öncelikle Türkiye'de yazının kanonlaşma potansiyelleri soruşturulmaktadır. Çalışma, Suat Derviş eserlerini, Derviş'in ismi, kişiliği ve mücadelesiyle paralellikler kurarak, Kara Kitap'tan Hiç'e karakterlerin sınıfsal, toplumsal, cinsiyete dayalı yönleriyle nasıl resmedildiğini irdelemektedir. Derviş'in karakterlerinin birbirleriyle ilişkileri ve bedenlerinin cisimleşmelerini tartışan makale, feminist edebiyatla kadın anlatılarının ve Suat Derviş edebiyatının kanonlaşma olanağını sorgulamaktadır.
Referanslar
Ancet, P. (2010). Ucube Bedenlerin Fenomenolojisi. E. Topraktepe, (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.
Bloom, H. (1995). The Western canon: the books and school of the ages. 1st Riverhead ed. New York, Riverhead Books.
Butler, J. (1998). Toplumsal Cinsiyet Yanıyor: Sahiplenme ve Yıkma Sorunları. Defter, 34: 123-141.
Derviş, S. (2013a). Hiç. İstanbul: İthaki.
Derviş, S. (2013b). Ankara Mahpusu. İstanbul: İthaki.
Derviş, S. (2013c). Fosforlu Cevriye. İstanbul: İthaki.
Derviş, S. (2014a). Kara Kitap. İstanbul: İthaki.
Derviş, S. (2014b). Aksaray’dan Bir Perihan. İstanbul: İthaki.
Derviş, S. (2017). Anılar, Paramparça. İstanbul: İthaki.
Dillon, S. (2017). Palimpsest: Edebiyat, Eleştiri, Kuram. F. B. Aydar, (Çev.). İstanbul: Koç Üniversitesi.
Garan Gökşen, B. (2022). Sakatlık çalışmaları bağlamında Suat Derviş’in Kara Kitap ve Şule Gürbüz’ün Kambur adlı eserlerine bir bakış. s.617-624. Academy Global Publishing House.
Gilbert, S. M ve S. Gubar (2000). The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination. Yale University Press.
Grosz, E. (1994). Volatile Bodies: Toward a Corporeal Feminism. Indiana: Indiana University.
Günay, Ç. (2001). Toplumcu Gerçekçi Türk Edebiyatında Suat Derviş’in Yeri. Bilkent Üniversitesi Türk Edebiyatı Bölümü Master Tezi, Ankara.
Günaydın, A. U. (2015). Suat Derviş’in Hiçbiri ve Çılgın Gibi Romanlarında Aşk ve Sevgisizlik Teması Üzerinden Cinsiyet İlişkilerine Bakış, Yıldızları Seyreden Kadın: Suat Derviş Edebiyatı içinde, G. Sönmez İşçi (Der.), s. 171-183. İstanbul: İthaki.
Kaya, Ş. (2018). Suat Derviş’in Romanlarında Kadın Karakterler. Folklor/Edebiyat, 24(96). 97-110.
Moran, B. (2013). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. (24. Bs.). İstanbul: İletişim.
Oktay, A. (2008). Toplumcu Gerçekçiliğin Kaynakları: Sosyalist Realizm Üstüne Eleştirel Bir Çalışma. (4 Bs.). İstanbul: İthaki.
Parla, J. (2011). “Kadın Eleştirisi Neyi Gerçekleştirdi?”. Kadınlar Dile Düşünce. Der. Sibel Irzık ve Jale Parla. (4. Bs.). İstanbul: İletişim.
Sakman, N. (2018). Kendine Ait Bir Kalem: Kadın Yazını Üzerine. İstanbul: İthaki.
Sontag, S. (2015). Yoruma Karşı. O. Akınhay, (Çev.). İstanbul: Agora.
Stanley, L. (1994). The Knowing Because Experiencing Subject: Narratives, Lives, and Autobioraphy. In Knowing the Difference: Feminist Perspectives in Epistemology, K. Lennon & M. Whitford, (Ed.), pp.132-148. London & New York: Routledge.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 Kadın/Woman 2000, Journal for Women's Studies
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [6 months] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)