Kişisel ile Sosyal Arasında Suat Derviş Karakterleri: Karanlıktan Hiçliğe Cinsiyetli Bedenler, Bedenleşmiş Duygular

Yazarlar

  • Seran Demiral Arel Üniversitesi

DOI:

https://doi.org/10.33831/jws.v24i2.422

Anahtar Kelimeler:

feminist edebiyat- Suat Derviş- toplumsal cinsiyet- toplumsal gerçekçilik- bireysellik

Özet

Kanon edebiyat eserlerini Batı ede¬biyatının oluşturduğu, buna yönelik eleştirilerin dahi çoğunlukla Batılı feministlerden geldiği gerçekliği çerçevesinde, bu metinde öncelikle Türkiye'de yazının kanonlaşma potansiyelleri soruşturulmaktadır. Çalışma, Suat Derviş eserlerini, Derviş'in ismi, kişiliği ve mücadelesiyle paralellikler kurarak, Kara Kitap'tan Hiç'e karakterlerin sınıfsal, toplumsal, cinsiyete dayalı yönleriyle nasıl resmedildiğini irdelemektedir. Derviş'in karakterlerinin birbirleriyle ilişkileri ve bedenlerinin cisimleşmelerini tartışan makale, feminist edebiyatla kadın anlatılarının ve Suat Derviş edebiyatının kanonlaşma olanağını sorgulamaktadır.

Referanslar

Ancet, P. (2010). Ucube Bedenlerin Fenomenolojisi. E. Topraktepe, (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.

Bloom, H. (1995). The Western canon: the books and school of the ages. 1st Riverhead ed. New York, Riverhead Books.

Butler, J. (1998). Toplumsal Cinsiyet Yanıyor: Sahiplenme ve Yıkma Sorunları. Defter, 34: 123-141.

Derviş, S. (2013a). Hiç. İstanbul: İthaki.

Derviş, S. (2013b). Ankara Mahpusu. İstanbul: İthaki.

Derviş, S. (2013c). Fosforlu Cevriye. İstanbul: İthaki.

Derviş, S. (2014a). Kara Kitap. İstanbul: İthaki.

Derviş, S. (2014b). Aksaray’dan Bir Perihan. İstanbul: İthaki.

Derviş, S. (2017). Anılar, Paramparça. İstanbul: İthaki.

Dillon, S. (2017). Palimpsest: Edebiyat, Eleştiri, Kuram. F. B. Aydar, (Çev.). İstanbul: Koç Üniversitesi.

Garan Gökşen, B. (2022). Sakatlık çalışmaları bağlamında Suat Derviş’in Kara Kitap ve Şule Gürbüz’ün Kambur adlı eserlerine bir bakış. s.617-624. Academy Global Publishing House.

Gilbert, S. M ve S. Gubar (2000). The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination. Yale University Press.

Grosz, E. (1994). Volatile Bodies: Toward a Corporeal Feminism. Indiana: Indiana University.

Günay, Ç. (2001). Toplumcu Gerçekçi Türk Edebiyatında Suat Derviş’in Yeri. Bilkent Üniversitesi Türk Edebiyatı Bölümü Master Tezi, Ankara.

Günaydın, A. U. (2015). Suat Derviş’in Hiçbiri ve Çılgın Gibi Romanlarında Aşk ve Sevgisizlik Teması Üzerinden Cinsiyet İlişkilerine Bakış, Yıldızları Seyreden Kadın: Suat Derviş Edebiyatı içinde, G. Sönmez İşçi (Der.), s. 171-183. İstanbul: İthaki.

Kaya, Ş. (2018). Suat Derviş’in Romanlarında Kadın Karakterler. Folklor/Edebiyat, 24(96). 97-110.

Moran, B. (2013). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. (24. Bs.). İstanbul: İletişim.

Oktay, A. (2008). Toplumcu Gerçekçiliğin Kaynakları: Sosyalist Realizm Üstüne Eleştirel Bir Çalışma. (4 Bs.). İstanbul: İthaki.

Parla, J. (2011). “Kadın Eleştirisi Neyi Gerçekleştirdi?”. Kadınlar Dile Düşünce. Der. Sibel Irzık ve Jale Parla. (4. Bs.). İstanbul: İletişim.

Sakman, N. (2018). Kendine Ait Bir Kalem: Kadın Yazını Üzerine. İstanbul: İthaki.

Sontag, S. (2015). Yoruma Karşı. O. Akınhay, (Çev.). İstanbul: Agora.

Stanley, L. (1994). The Knowing Because Experiencing Subject: Narratives, Lives, and Autobioraphy. In Knowing the Difference: Feminist Perspectives in Epistemology, K. Lennon & M. Whitford, (Ed.), pp.132-148. London & New York: Routledge.

İndir

Yayınlanmış

2024-03-14

Nasıl Atıf Yapılır

Demiral, S. (2024). Kişisel ile Sosyal Arasında Suat Derviş Karakterleri: Karanlıktan Hiçliğe Cinsiyetli Bedenler, Bedenleşmiş Duygular. Kadın/Woman 2000, Journal for Women’s Studies, 24(2), 1–22. https://doi.org/10.33831/jws.v24i2.422