Frozen’ın Türkiyeli Genç Kadınlar Tarafından Alımlanması: Feminist Bir Film mi?

Yazarlar

  • Fatma Fulya Tepe İstanbul Aydın Üniversitesi
  • Per Bauhn Linnaeus Üniversity

DOI:

https://doi.org/10.33831/jws.v24i1.432

Anahtar Kelimeler:

Frozen- Türkiyeli genç kadınlar- alımlama çalışmaları

Özet

Bu makale, Frozen'ın genç Türk kadınları tarafından nasıl algılandığına odaklanarak üç ana soruyu gündeme getiriyor: (1) Türkiye'deki genç kadınlar Elsa'yı nasıl tanımladı? (2) Frozen ve diğer prenses filmleri arasındaki farklar nelerdir? (3) Genç Türk kadınları, Frozen’ın feminist bir film olduğunu düşünüyor mu? Bu araştırmanın en ilginç bulguları üçüncü soruyla ilgili. Burada yanıtlara yüzeysel bir bakış, araştırma katılımcılarının, Frozen'ın feminist bir film olmadığını iddia eden eleştirmenleriyle aynı fikirde olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte, yanıtlarına daha yakından bakıldığında, araştırmaya katılanların filmdeki feminist nitelikleri fark ettikleri, ancak bunları feminist olarak etiketlemeye istekli olmadıklarını göstermektedir. Bunun nedeni, “feminizm” ve “feminist” terimlerinin ana akım Türkçedeki olumsuz çağrışımlarıyla ilgilidir. Buradaki genç kadınlar feminizmi “kadın – erkek eşitliği” olarak ifade etmişlerdir. Bu özel bulgu, herhangi bir kültürler arası araştırmada, "feminizm" ve "feminist" gibi, değerlendirici çağrışımlara sahip merkezi terimlerin çevrilebilirliğini araştırma ihtiyacına işaret etmektedir.

Yazar Biyografisi

Per Bauhn, Linnaeus Üniversity

Felsefe alanında Emeritus Profesör

Referanslar

Basile, T. (2014). Four Reasons Why ‘Frozen’ is the Most Feminist Disney Movie Ever (Yes, More than Brave or Mulan). Theresa Basile (blog), 2014. Accessed May 21, 2022. http://theresabasile.com/wp/2014/02/03/4-reasons-why-frozen-is-the-most-feminist-disney-movie-ever-yes-more-than-brave-or-mulan/

Berber, N. (2011). Özel sektörde yönetici kadınların cinsiyet kimliği ve feminizm algısı [The gender identity of women managers in the private sector and their perception of feminism]. (Unpublished master thesis). Istanbul: İstanbul University, Social Sciences Institute.

Bick, A. (2013). Frozen and Feminism on Screen. Jewish Women’s Archive (blog), December 12, 2013. Accessed May 21, 2022. https://jwa.org/blog/frozen-and-feminism-on-screen

Code, L. 2002. Sisterhood. In L. Code (Ed.), Encyclopedia of Feminist Theories (p. 448). London and New York, NY: Routledge.

Coyne, S. M., Linder, J. R., Rasmussen, E. E., Nelson, D. A. and Birkbeck, V. (2016). Pretty as a Princess: Longitudinal Effects of Engagement with Disney Princesses on Gender Stereotypes, Body Esteem, and Prosocial Behavior in Children. Child Development, 87 (6), 1909–1925.

Dundes, L., and Dundes, A. (2005). Young Hero Simba Defeats Old Villain Scar: Oedipus Wrecks the Lyin’ King. The Social Science Journal, 43 (3), 479–485.

Dundes, L., and Streiff, M. (2016). Reel Royal Diversity? The Glass Ceiling in Disney’s Mulan and Princess and the Frog. Societies, 6 (4), 35.

Dundes, L., Streiff, M., and Streiff, Z. (2018). Storm power, an icy tower and Elsa’s Bower: The winds of change in Disney’s Frozen. In L. Dundes (Ed.), The Psychosocial implications of Disney movies (pp. 202–230). Basel: MDPI.

England, D. E., Descartes, L., and Collier-Meek, M. A. (2011). Gender Role Portrayal and the Disney Princesses. Sex Roles, 64 (7–8), 555–567.

Feder, S. (2014). Slamming the Door: An Analysis of Elsa (Frozen). The Feminist Wire. Acceseed May 21, 2022. https://thefeministwire.com/2014/10/slamming-door-analysis-elsa-frozen/

Fisher, D. P. (2019). Frozen was our most important feminist film but the sequel won’t have the same impact. The Conversation. Accessed May 21, 2022. https://theconversation.com/frozen-was-our-most-important-feminist-film-but-the-sequel-wont-have-the-same-impact-118915

Garlen, J. C., and Sandlin, J. A. (2017). Happily (N)ever After: The Cruel Optimism of Disney’s Romantic Ideal. Feminist Media Studies, 17 (6), 957–971.

Gerbner, G., Gross, L., Morgan, M., and Signorelli, N. (1980). The “Mainstreaming” of America: Violence Profile No. 11. Journal of Communication, 30 (3), 10–29.

Gerbner, G., Gross, L., Morgan, M., and Signorielli, N. (1994). Growing up with television: The cultivation perspective. In J. Bryant and D. Zillmann (Eds.), Media effects: Advances in theory and research (pp. 17–41). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Graves, S. B. (1999). Television and Prejudice Reduction: When Does Television as a Vicarious Experience Make a Difference? Journal of Social Issues, 55 (4), 707–727.

Groskop, V. (2019). Anthems, girl power and redemption: how Frozen ticked all the right boxes. The Guardian. Accessed May 21, 2022. https://www.theguardian.com/film/2019/nov/17/how-frozen-melts-children-hearts

Hospers, J. (1997). An introduction to philosophical analysis. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

Humm, M. (1995). The Dictionary of Feminist Theory. Columbus, OH: Ohio State University Press.

İstatistiklerle Kadın [Woman in Statistics] 2020. TÜİK Haber Bülteni [TUIK News Bulletin], Sayı: 37221, 2021. Accessed September 19, 2021. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Kadin-2020-37221

Joyce, M. A. (2013). Advance Perspective: Disney’s Frozen Defies Expectations. Depth of Field Magazine. Accessed May 21, 2022. https://www.depthoffieldmagazine.com/2013/10/26/advance-perspective-disneys-frozen-defies-expectations/

Kağıtçıbaşı, Ç. (1986). Status of Women in Turkey: Cross-Cultural Perspectives. International Journal of Middle East Studies, 18 (4), 485–499.

Konda Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Raporu [Konda Gender Report in Turkey]. (2019).

Accessed September 19, 2021.

https://konda.com.tr/wp-content/uploads/2019/11/KONDA_ToplumsalCinsiyetRaporu.pdf

Macaluso, M. (2016). The postfeminist princess: Public discourse and Disney’s curricular guide to feminism. In J. A. Sandlin and J. C. Garlen (Ed.), Disney, culture, and curriculum (pp. 73–86). New York: Routledge.

McClintock, P. (2014). Box Office Milestone: ‘Frozen’ Becomes No. 1 Animated Film of All Time. The Hollywood Reporter. Accessed May 21, 2022. https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-news/box-office-milestone-frozen-becomes-692156/ Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousands Oaks, CA: Sage Publications.

Rudloff, M. (2016). (Post)feminist Paradoxes: The Sensibilities of Gender Representation in Disney’s Frozen. Outskirts, 35, 1–20.

Streiff, M., and L. Dundes. (2017). Frozen in Time: How Disney Gender-Stereotypes Its Most Powerful Princess. Social Sciences, 6, 38. DOI:10.3390/socsci6020038

Thompson, T. L. and E. Zerbinos. (1995). Gender Roles in Animated Cartoons: Has the Picture Changed in 20 years? Sex Roles, 32 (9–10), 651–673.

Toprak, B. (1999). Emancipated but unliberated women in Turkey, the impact of Islam. In F. Özbay (Ed.), Women family and social change in Turkey (pp. 39–50). Bangkok: UNESCO.

Towbin, M. A., S. A. Haddock, T. S. Zimmerman, L. K. Lund, and L. R. Tanner. (2003). Images of Gender, Race, Age, and Sexual Orientation in Disney Feature-Length Animated Films. Journal of Feminist Family Therapy, 15 (4), 19–44.

Wiersma, B. A. (2000). The Gendered World of Disney: A Content Analysis of Gender Themes in Full-length Animated Disney Feature Films”, Electronic Theses and Dissertations 1906, Open Prairie, South Dakota State University. https://openprairie.sdstate.edu/etd/1906

Yıldırım, A., and Hasan Ş. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative Research Methods in Social Sciences]. Ankara: Seçkin Yayınları.

Zurcher, J. D., Sarah M. Webb, and T. Robinson. (2018). The Portrayal of Families across Generations in Disney Animated Films. Social Sciences, 7 (3), 47.

Yayınlanmış

2023-07-25

Nasıl Atıf Yapılır

Tepe, F. F., & Bauhn, P. (2023). Frozen’ın Türkiyeli Genç Kadınlar Tarafından Alımlanması: Feminist Bir Film mi?. Kadın/Woman 2000, Journal for Women’s Studies, 24(1), 97–114. https://doi.org/10.33831/jws.v24i1.432