“Damızlık Kızın Öyküsü” Dizisinin Mekânlarında Kadın Temsiliyetleri

Yazarlar

  • Zeynep Seymen Yaşar Üniversitesi
  • Meltem Eranıl Yaşar Üniversitesi

DOI:

https://doi.org/10.33831/jws.v24i2.443

Anahtar Kelimeler:

gender- women- spatial representation- cinematic space- The Handmaid's Tale

Özet

Damızlık Kızın Öyküsü’ dizisi, beden ile sosyal yapı arasındaki güç ilişkilerine atıfta bulunarak, toplumsal normların ve güç dinamiklerinin bireyin bedenini şekillendirdiği bir tahakküm ilişkisini ortaya koymaktadır. Bu nedenle, dizi mekânındaki temsiller, bireylerin bedenlerinin cinsiyet, sınıf, ırk gibi faktörlere bağlı olarak nasıl algılandığı ve kullanıldığı konusunda önemli bir rol oynamaktadır. Bu araştırma, dijital medya dizisinin kurgusal iç mekânlarında kadın temsillerini inceleyerek, cinsiyet çalışmaları, sinematografi ve iç mimarlık gibi birçok disipline katkı sağlamayı amaçlamaktadır.

Araştırma, ‘Damızlık Kızın Öyküsü’ dizisinin ilk sezonunda yer alan Waterford Evi’ni sinematik mekânsal analiz aracı olarak odak noktası haline getirmektedir. Set tasarımı, mekânsal unsurları ve düzenlemeleri, mekânda gerçekleştirilen eylemler, sembolik anlamlar, toplumsal normatif kalıpların kadraja yansıması ve karakterlerin teorik arka planları sinematik veriler varlığında incelenmiştir. Makalenin amacı, sinematik mekâna ilişkin anlamları derinleştirerek, kadın temsillerinin farklı normlarını gözlemlemek ve toplumun normatif kalıplarına ilişkin stereotipleri vurgulamaktır.

Bu çalışmanın mekânsal analizinin sonuçları, dizinin kurgulanan kültürü, zamanı ve mekânında tasvir edilen cinsiyet rollerinin temsilinin ifade edilmesinin yanında günümüzdeki ve gelecekteki toplumsal cinsiyet ve mekân çalışmalarına ışık tutacaktır. Ayrıca, kadınların sosyal hayatta karşılaştığı kısıtlamaları vurgulayarak kadın hakları ve toplumsal cinsiyet eşitsizliği konusunda farkındalık yaratılmasına katkıda bulunması umulmaktadır.

Referanslar

Atwood, M. (2004). The Handmaid's Tale and Oryx and Crake in Context. PMLA, 119(3), 513-517. https://doi.org/10.1632/003081204X20578

Atwood, M. (2019 [1985]). Damızlık Kızın Öyküsü. (Çev. S. Altınçekiç ve Ö. Kabakçıoğlu). İstanbul: Doğan Kitap.

Baydar, G. (2012). Sexualised productions of space. Gender, Place and Culture, 19(6), 699–706. https://doi.org/10.1080/0966369X.2012.675472

Beauvoir, S. (1986). Kadın: İkinci Cins. İçinde, B. Onaran, (Ed.). İstanbul: Payel Yayınevi.

Beşışık, G. (2013). Sinema ve mimarlıkta mekân kurgusu ve kavrayışı (Doktora tezi) Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.

Butler, J. (1988). Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory. Theatre Journal, 40(4), 519-531.

Butler, J. (2014 [1989]). Cinsiyet Belası: Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi. (Çev. B. Ertür). İstanbul: Metis Yayınevi.

Connell, R.W. (2005). Masculinities. California: University of California Press.

Der-Ohannesian, N. (2021). Female Negotiations of Affect in Domestic and Public Space in the Television Series The Handmaid’s Tale. Ilha do Desterro, 74, 577-588. https://doi.org/10.5007/2175-8026.2021.e75830

Douglas, S., & Michaels, M. (2005). The mommy myth: The idealization of motherhood and how it has undermined all women. Simon and Schuster.

Dray, K. (2018). The making of The Handmaid’s Tale. Retrieved from https://www.stylist.co.uk/long-reads/the-handmaids-tale-season-2-behind-the-scenes-making-of-spoilers-tv-channel-4/205316

Falahat, M. (2006). Sense of place and the factors shaping it. Fine Arts Magazine, 26.

Gökçen, N. (2014). Homo Ludens Gilead’da: The Handmaid’s Tale’e Yeni Bir Bakış. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (2), 139-155.

Grosz, E. (2001). Architecture from the outside: Essays on virtual and real space. MIT Press.

Hanisch, C. (2006 [1969]). The Personal is Political. The Women's Libreration Movement classic with a new explanatory introduction.

Hayden, B. (1992). Observing prehistoric women. In Exploring Gender through Archaeology: Selected Papers from the 1991 Boone Conference. 33-48. Prehistory.

Heynen, H. (2011). Gender and architecture. A review of the literature. Journal of the School of Architecture at the University of Cyprus, 2, 158-177.

Hooks, B. (2014). Yearning: Race, Gender, and Cultural Politics. Routledge.

Lefebvre, H. (1991). Production of Space. USA: Blackwell.

Massey, D. (1994). Space, Place, and Gender. In Space, Place, and Gender (pp. 185-190). University of Minnesota Press.

McDowell, L. (1993). Space, place, and gender relations: Part I. Feminist empiricism and the geography of social relations. Progress in Human Geography, 17(2), 157–179. https://doi.org/10.1177/030913259301700202

Miller, B. (Producer). (2017). The Handmaid's Tale [TV series]. MGM Television; Hulu.

Natalia, V. M. (2019, October 15). The Handmaid’s Tale: Symbolism of the House. Retrieved from https://medium.com/astral-dandelion/the-handmaids-tale-symbology-of-the-house-27eca18f67a7

Øverland, O. (2021). The Female Body in Atwood’s Gilead: A Material Feminist Reading of the Female Body in The Handmaid’s Tale, The Handmaid’s Tale TV Show and The Testaments (Master's thesis).

Pallasmaa, J. (2012). The Architecture of Image: Existential Space in Cinema. Phainomenon, 25(1), 157-174.

Rendell, J. (2000). Introduction: ‘gender, space’. In Gender space architecture: An Interdisciplinary Introduction, 101-111. Routledge.

Robinson, A. (2019). The Art and Making of The Handmaid's Tale: The Official Companion to MGM Television's Hit Series. Insight Editions. Retrieved from https://www.previewsworld.com/Catalog/FEB191815

Stamp, E. (2017, May 16). 7 Secrets of The Handmaid’s Tale Set That Send a Message. Architectural Digest. Retrieved from https://www.architecturaldigest.com/story/7-secrets-of-the-handmaids-tale-set-that-send-a-message

Tolan, F. (2007). Margaret Atwood: Feminism and Fiction. New York: Rodopi.

Woolf, V. (2002 [1929]). Kendine Ait Bir Oda. İstanbul: İletişim Yayınları.

İndir

Yayınlanmış

2024-03-14

Nasıl Atıf Yapılır

Seymen, Z., & Eranıl, M. (2024). “Damızlık Kızın Öyküsü” Dizisinin Mekânlarında Kadın Temsiliyetleri . Kadın/Woman 2000, Journal for Women’s Studies, 24(2), 43–74. https://doi.org/10.33831/jws.v24i2.443