Calixthe Beyala’nın Femme nue femme noire Romanında Postkolonyal Feminizm

Yazarlar

  • Cansu Avcı Marmara Üniversitesi

DOI:

https://doi.org/10.33831/jws.v25i1.494

Anahtar Kelimeler:

Literatür taraması- feminist hareket- postkolonyal feminizm- postkolonyal teorisyenler- Calixthe Beyala

Özet

19. yüzyıldan günümüze kadar uzanan feminist hareket, kadınlara yönelik her türlü eşitsizliği ortadan kaldırmayı, böylece kadınların siyasi eşitlik, eğitime adil erişim ve eşit ücret gibi birçok alanda haklarını elde etme mücadelesini amaçlar. Bu talepler feminist hareketin kökenindeki temel güçleri oluşturmaktadır. 21. yüzyılın önemli post-kolonyal teorisyenlerinden olan Gayatri Chakravorty Spivak, Homi Bhabha ve Edward Said ise feminizm hareketinin yalnızca Batılı beyaz kadınların hak ve özgürlükleri için mücadele ettiğini, Afrikalı siyahi kadınların ırkçılık, ötekileştirme, cinsiyet ayrımcılığı, izolasyon ve eğitimde eşitsizlik gibi konularda yaşadığı sıkıntıları ele almada ve bunlarla mücadele etmede yetersiz kaldığına vurgu yaparlar. Sözü edilen kuramcılar, Batı feminizm hareketinin evrensel olduğu fikrini reddederek asıl meselenin üçüncü dünya ülkelerinde yaşayan kadınların yaşadığı dramları duyurmak olduğunu belirtirler. Çağdaş Fransız postkolonyal feminist edebiyatının önde gelen isimlerinden Calixthe Beyala da eserlerinde Afrikalı kadının sesini duyurması açısından dikkat çeker. Yazar pek çok romanında aşk, kimlik arayışı, göç, kadın bedeni, cinsellik ve ataerkil sistem gibi kadın sorunlarını işler. Bu çalışmanın amacı, literatür taraması yöntemiyle postkolonyal feminizm bağlamında Beyala’nın Femme nue femme noire adlı romanında ataerkil annelik, kadın gücü ve kadın bedeni temalarını analiz etmektir. Çalışmada, özellikle siyahi kadınların kendi deneyimlerini ortaya çıkarma cesaretini göstermeleri gerektiği, ikincil konumundan kurtularak özgün ve bağımsızlıkları için mücadele etmeleri gerektiği sonucuna varılmıştır.

Referanslar

Alfaro, M. (2020). Calixthe Beyala ou La Quête De La Féminitude Dans Les Essais Lettre D’une Africaine À Ses Sœurs Occidentales et Lettre D’une Afro-Française À Ses Compatriotes. Dialnet, 1: 81-97.

Beyala, C. (1995). Lettre d’une Africaine à ses sœurs occidentales. Paris: Spengler.

Beyala, C. (2000). Lettre d’une Afro-française à ses compatriotes. Paris: Mango.

Beyala, C. (2003). Femme nue, femme noire. Paris: Albin Michel.

Cazenave, O. (2003). Afrique sur Seine. Paris: L’Harmattan.

Taraud, C. (2008). Genre, Sexualite et Colonisation. La Colonisation Francaise au Maghreb. Sextant, (25), 117-127.

Coquery-Vidrovitch, C. (1994). Les Africaines: Histoire des Femmes d’Afrique Noire du XIXe au XXe Siècle. Paris: Desjonquères.

Coste, M. (2017). Pornographie et Féminisme dans Femme Nue, Femme Noire de Calixthe Beyala. Le Centre pour la Communication Scientifique Directe, 1: 1-13.

Coste, M. (2020). La Féminitude de Calixthe Beyala: Négociation Identitaire, Entre Négritude et Féminisme. Hybrida, 1: 47-66.

De Beauvoir, S. (1989). The Second Sex. (Translated by H. M. Parshley). ABD: Vintage.

Dechaufour, L. (2008). Introduction au Féminisme Postcolonial. Éditions Antipodes, 2(27): 99-110.

Dolisane-Ebosse, C. (2014). Du Patriarcat à la Feminitude: Violence Sexuelle et Conflits de Genre dans la Prose Romanesque de Calixthe Beyala. Revista Psicologia e Saúde, 6(1): 114-118.

Dorlin, E. (2008). Black Feminism. Anthologie du Féminisme Africain-américain, 1975-2000. Paris: L’Harmattan.

Fernandes, M. (2007). Les Écrivaines Francophones en Liberté. Paris: L’Harmattan.

Gallimore, R. B. (1997). L’oeuvre Romanesque de Calixthe Beyala. Le Renouveau de L’écriture Féminine en Afrique Francophone Sub-Saharienne. Paris: L’Harmattan.

Işık, M. F. (2022). Dünden Bugüne Feminizm ve Tartışmalar. M. F. Işık (Ed.), Toplumsal Cinsiyete Farklı Yaklaşımlar İçinde (ss. 43-61). İstanbul: DBY Yayınları.

Larousse (2024). Larousse Sözlük. https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais/nymphomanie/55318

Matateyou, E. (1996). Calixthe Beyala: Entre Le Terroir et L’exil. The French Review, 69(4): 605-615.

Rich, A. (1976). Of Woman Born: Motherhood as Experience and Institution. New York: W.W. Norton Company.

Schick, I. C. (1990). Representing Middle Eastern Women: Feminism and Colonial Discourse. Feminist Studies, 16(2): 370-371.

Spivak, G. C. (1985). The Rani of Sirmur: An Essay in Reading the Archives. History and Theory, Wiley, 24(3): 247-272.

Spivak, G. C. (1999). A Critique of Postcolonial Reason. Toward a History of the Vanishing Present. Cambridge: Mass. Harvard University Press.

Taş, G. (2016). Feminizm Üzerine Genel Bir Değerlendirme: Kavramsal Analizi, Tarihsel Süreçleri ve Dönüşümleri. Akademik Hassasiyetler, 3(5): 163-175.

Toker, A. (2022). Bir Araştırma Metodolojisi Olarak Sistematik Literatür İncelemesi: Meta-Sentez Yöntemi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2): 313-340.

Tyagi, R. (2014). Understanding Postcolonial Feminism in Relation with Postcolonial and Feminist Theories. International Journal of Language and Linguistics, 1(2): 45-50.

Zoh, J. S. (2023). Vie et Aventure Du Féminisme Postcolonial Chez Calixthe Beyala. Ziglôbitha, Revue des Arts, Linguistique, Littérature & Civilisations, 8: 273-286.

Wollstonecraft, M. (1792). A Vindication Of The Rights Of Woman: With Strictures On Political And Moral Subjects. America: Library of Congress.

İndir

Yayınlanmış

2024-10-07

Nasıl Atıf Yapılır

Avcı, C. (2024). Calixthe Beyala’nın Femme nue femme noire Romanında Postkolonyal Feminizm. Kadın/Woman 2000, Journal for Women’s Studies, 25(1), 57–70. https://doi.org/10.33831/jws.v25i1.494