Televizyon Reklamlarında Kadınların Güç Temsili: Süper Kahramanların Kullanımı
DOI:
https://doi.org/10.33831/jws.v17i1.71Anahtar Kelimeler:
reklam- kadın temsili- süper kahraman- ideolojik yeniden üretim- mitÖzet
Türkiye’de özellikle son yıllarda güç temsilinin kitle iletişim araçlarında çeşitli biçimlerde sunulduğu gözlemlenmektedir. Medyanın gücüne bağlı olarak bu durumun en sembolik biçimde karşılaşıldığı ortamlar, televizyon reklamlarıdır. Televizyon reklamlarında güç, sıklıkla izleyiciye bir temsil kullanılarak sunulmaktadır. Toplumlara ait ekonomi-politik ve sosyo-kültürel unsurların ekranlara reklamlar aracılığıyla yansıdığı da bilinen bir gerçektir. Reklam metinleri, çoğunlukla toplumdaki bireyleri işaret ederek mesajlarını gerçek kimseler ya da yaratılan süper kahramanlar aracılığıyla aktarmaktadır. Reklam metinlerindeki kahramanlar ait olunan toplumdaki kadın ve erkek rollerini temel alarak inşa edilmektedir. Toplumsal cinsiyet bağlamında, modern demokratik toplumsal sistemlerde cinsiyete özgü tabakalaşma, eşitsizlik ve ayrımcılık kadınları ötekileştirmekte ve daha orantısız biçimde etkilemektedir. Bu noktada reklamlar, ataerkil toplum uzantısındaki modern toplum yapılarında kadının ikinci plana atılan konum ve rollerini yeniden üretmektedir. Toplumdaki konumuna işaret edilerek rolleriyle pasifize edilen kadınların, temsilleri de televizyon reklamlarına gerçek yaşantıdaki benzer şekliyle yansır. Toplumların sosyo-kültürel ve ekonomi-politik etkileşimleri sürecinde ev ortamı kadına ait görüldüğü için ev uğraşıları da sıklıkla kadının dünyasında sunulur. Bu çerçevede ev ortamına dair temsillerin sunulduğu en belirgin örnekler temizlik ürünü reklamlarında yer almaktadır. Ayrıca, bu reklamlarda genellikle ürünü kullanan ya da temsil eden gerçek ya da hayali bir kahraman kullanımı söz konusudur. Temizlik ürünü reklamlarının hedef kitlesi kadınlar olduğu için reklam metinleri de kadının dünyasına seslenerek hazırlanır. Bu çalışmada, temizlik ürünleri Cif, Mr. Muscle ve Ace’nin televizyonda yayınlanan reklamlarındaki kadının güç temsilleri ve süper kahraman kullanımı göstergebilimsel çözümleme yöntemiyle karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda, farklı markalardaki temizlik ürünlerinin benzer yollarla güç temsili kullandığı görülse de görsel ve metinsel içerikler değerlendirildiğinde birtakım farklıların olduğu görülmektedir.
Referanslar
Paris: No. 151.
Anderson P. (1988). Gramsci, Hegemonya, Doğu/Batı Sorunu ve Strateji. (Çev:T. Günersel). İstanbul: Alan Yayınları.
Artun İ. (2012). Masallar ve Toplumsal Cinsiyet: Kadın Kimliğinin Ataerkil Söylemlerle Yeniden Yapılandırılması. Karine. İnternet adresi: http://iletisim. ieu.edu.tr/karine/?p=265. Erişim Tarihi: 01.05.2014.
Barthes R. (1990). Çağdaş Söylenler. (Çev: T. Yücel). İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları.
Berger J. (1986). Görme Biçimleri. (Çev: Salman Y). İstanbul: Metis Yayınları.
Craig S. (1997). Madison Avenue Versus The Feminine Mystique: How the Advertising Industry Responded to The Onset of The Modern Women’s Movement. Popular Culture Association Conference. San Antonio/Texas, March 27.
Daniels L. & Kidd C. (1998). Superman: The Complete History: The Life and Times of The Man of Steel. London: Titan.
Erdoğan İ. (1995). Süpermen Kim ve Yaptığı İş Ne? Emperyalis Güç, Güçsüzlük ve İdeoloji. Sinemada Temsil: Gücün Yüceltilmesi. Bilim ve Ütopya, (Mayıs).
Evenmag (2013). Reklamda Süper Kahraman Kullanımı. İnternet adresi: http://www.evenmag.com/reklam/reklamda-super-kahramankullanimi.html Erişim tarihi: 29.04.2014
Foucault M. (2000). Entelektüelin Siyasi İşlevi. (Çev: Ergüden I.; Akınhay O. &
Keskin F.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Giddens A. (2000). Sosyoloji. (Çev: Özel H.). Ankara: Ayraç Yayınları.
Grafikerler.org (2009). Renkler ve Anlamları. İnternet adresi: http://www.g rafikerler.org/konu/renkler-ve-anlamlari.9330/. Erişim tarihi: 01.05.2014.
Güngör S. (2001). Althusser’de İdeoloji Kavramı. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 6(2): 221-231.
Hall S. (1996). Who Needs ‘Identity’?. İçinde, Hall S. & Gay P.D. (Der.), Questions of Cultural Identity. London: Sage.
Holt D.B. (2004). How Brands Become Icons: The Principles of Cultural Branding. Boston: Harvard Business School Press.
Karadaş N. (2012). Televizyon Reklamlarında Aileye İlişkin Değerlerin Temsili.
Selçuk İletişim, 7(3): 78-89.
Representation of Women Power in TV Commercials 119
Kaya S. (2014). Medyada Kadının Temsili. İnternet adresi: http://www.yeniasi r.com.tr/yazarlar/seda_kaya_guler/2014/03/05/medyada-kadinin-temsili. Erişm tarihi: 01.10.2014 .
Küçükerdoğan R.G. (2005). Reklam Söylemi. İstanbul: Es Yayınları.
Lefebvre H. (1964). Sociologie de Marx. Paris: PUF Collection SUP.
Morton D. (2011). Gramsci’yi Çözümlemek. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Sancar S. (2009). Erkeklik-İmkânsız İktidar: Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkekler. İstanbul: Metis Yayınları.
Sezer M.Ö. (2010). Masallar ve Toplumsal Cinsiyet. İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
Tucker R.C. (1978). The Marks-Engels Reader. New York: Monthly Review Press.
Yılmaz N. (2007). Televizyonda Yayımlanan Gıda Reklamlarında Kadın İmgesinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Bitirme Tezi. Ankara
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Williams R. (1990). Marksizm ve Edebiyat. İstanbul: Adam Yayınları.
Williamson J. (2000). Reklamların Dili: Reklamlarda Anlam ve İdeoloji. Ankara: Ütopya Yayınevi.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [6 months] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)