Ekofeminist Bir Perspektiften “Masumiyetin Sonu”: Outlying Islands ve Ellen'ın Özgürleşmesi

Yazarlar

  • Lebriz Sönmez Yazar

DOI:

https://doi.org/10.33831/jws.v26i1.519

Anahtar Kelimeler:

Ekofeminizm- Düalizm- Plumwood- Kadın- Doğa

Öz

Ataerkil uygulamalardan olan ırkçılık, sınıf ayrımcılığı, sınırlandırma, baskı ve nesneleştirmenin yanında doğanın ve kadının sömürülmesi son yıllarda üzerinde daha çok konuşulan ve araştırılan bir alan olmuştur. Batı kültüründe doğa ve kadın tarihsel olarak kavramsallaştırılmış sonuç olarak da kadınla, doğayla, duyguyla, hayvanlarla ve bedenle ilişkilendirilen her şey değersizleştirilmiş, bunun yanında erkekle, akılla, insanla, kültürle ve mantıkla ilişkilendirilen her şey ise yüceltilmiştir. David Greig’in Outlying Islands isimli oyunu, 1939’da savaşın gölgesinde, İskoçya’nın uzak bir adasında, adanın biyolojik çeşitliliğini araştırmak üzere gönderilen iki genç bilim insanı ve adanın kullanım hakkı olan amca ile kadın karakter arasında geçen bir hikâyedir. Oyun bilimsel araştırma, insan-doğa ilişkileri, kadının özgürleşmesi ve ataerkil düşüncenin doğayı ve kadını kontrol etme arzusu bağlamında ekofeminist bir analiz için zengin bir zemin sunar. Issız bir adada geçen hikâyesiyle oyun doğa, insan ve modern dünyanın çatışmasını merkezine alır. Oyunda sert iklim ve çevre koşulları olay örgüsünün sürükleyici bir karakteri olarak karşımıza çıkmaktadır. Oyunda gözlerden uzak bir adanın hükümet tarafından deney olarak kullanılması, doğayı kullan-at bakış açısıyla bir meta olarak gören ataerkil düşünceye karşı çıkan ekofeminist yaklaşımın ilgi alanıdır. Bu çalışmada erkek bilim insanlarına kıyasla doğayla daha sezgisel ve somutlaşmış bir bağı temsil eden kadın karakter ekofeminist bir mercekle analiz edilecektir. Analiz için çalışmada Val Plumwood’un düalist felsefesi kullanılarak karşıt ikilikler ele alınacak ve oyunun ekofeminist mesajı çözümlenmeye çalışılacaktır. Disiplinler arası bir bakış açısıyla gerçek bir coğrafyada, kurgusal karakterler ve olay örgü-süyle, kadını ve doğayı tahakküm altına almaya çalışan ataerkil bakış ve sonuçları analiz edilecektir. Çalışmanın amacı kavramsal ve genel anlamda ekofeminizmi tanımak ve bir tiyatro oyununun analizi yoluyla feminist ve ekolojik yazına katkı sağlamaktır.

Referanslar

Aydın Cansaran, A. (2023). Kadın Ve Doğa Bağlamında Ekolojik Bir Görüş: Ekofeminizm". Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi. 2 (1), 48-62.

Bahaffou, M. ve Gorecki, J. (2020). Le féminisme ou la mort Françoise d’Eaubonne Préface, Le Passager Clandestin: Paris.

Berktay, F. (1996). Ekofeminizm ya da yüreğinin iyimserliği. Kadın Araştırmaları Dergisi, (4), 73-76.

Carlasser, E. (1999). Socialist and cultural ecofeminism: Allies in resistance. Ethics and the Environment, 5(1), 89-106. https://doi.org/10.1085-6633

Chakraborty, R. (2015). The deep ecology/ecofeminism debate: An enquiry into environmental ethics. Journal of Indian Council of Philo-sophical Research, 32(1), 123-133. https://doi.org/10.1007/s40961-015-0005-y

Federici, S. (2004). Caliban and the Witch. Autonomedia, USA. ISBN: 1-57027-059-7.

Federici, E. (2022). Why ecofeminism matters, Narration/translatin ecofeminism(s). Iperstoria, Saggi/Essays, (20), 66-77.

Gaard, G. (2015). Ecofeminism and climate change. Women’s Studies International Forum. (49), 20-33. Elsevier.

http://dx.doi.org/10.1016/j.wsif.2015.02.004

Gardner, L. (3.Ağustos.2002). Outlying Islands. The Guardian. Erişim tarihi: 02.09.2024, http://www.theguardian.com/stage/2002/aug/03/theatre.artsfeatures2

Greig, D. (2010). David Greig Selected Plays 1999-2009: Outlying Islands. Contemporary Classics, Faber and Faber. London. ss. 131-232. ISBN: 978-0-571-23415-8.

Grewe-Volpp, C. (2016). Ecofeminism, the toxic body, and Linda Hogan’s Power. H. Zapf (Ed.), Handbook of Ecocriticism and Cultural Ecology. (s. 208-225). De Gruyter.

Hovorka, A. J. (2006). The no. 1 Ladies’ poultry farm: A feminist political ecology of urban agriculture in Botswana. Gender, Place & Culture. 13(3), 207-225. https://doi.org/10.1080/09663690600700956

Kandemir, I. Y. ve Kutlar, İ. (2024). Kırsal alanda doğanın korunmasında kadının rolü ve ekofeminizm. Kadın/Woman 2000. 25(1), 111-118.

Khalid, N. A. (2021). Cultural ecofeminism in Pat Mora’s poetry: The desert as “Curandera.” Al-Adab Journal. (136), 107-120. https://doi.org/10.31973/aj.v1i136.1027

Milton, K. (1997). Ecologies: Anthropology, culture, and the environment. International Social Science Journal, 49(154), 477-495. https://doi.org/10.1111/j.1468-2451.1997.tb00039.x

Nicolás Román, S. (2010). Subverting Darwin: Female historicity in David Greig’s Outlying Islands (2002). SJANI Journal of Literary Theory and Comparative Literature, (11), 100-104.

Otto, E. C. (2014). Ecofeminist theories of liberation in the science fiction of Sally Miller Gearhart, Ursula K. Le Guin, and Joan Slonczewski. D. A. Vakoch (Ed.), Feminist Ecocriticism: Environment, Women, and Literature (ss. 65-84). Lexington Books.

Özdemir, H. ve Aydemir, D. (2019). Ekolojik yaklaşımlı feminizm/ekofeminizm üzerine genel bir değerlendirme: Kavramsal analizi, tarihi süreci ve türleri. Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi. II(2), 261-278. https://doi.org/10.33708.ktc.608639

Özyol, A. İ. (2013). Sürdürülebilir yeşil kalkınma ve kadın. Fe Dergi. 5(2), 134-138. Erişim tarihi: 2.09.2024, http://cins.ankara.edu.tr/10_15.html

Plumwood, V. (1993). Feminism and the Mastery of Nature, Feminism For Today. London and New York: Routledge.

Shiva, V. (1988). Staying Alive: Women, Ecology and Development. Zed Books.

Steiner, F. (2016). How nature and culture shape our world: Human ecology. Island Press.

Stevens, N. E. (2015). What Steward got right: Technology, work organization, and cultural evolution. N. Goodale & W. Andrefsky Jr. (Eds.), Lithic Technological Systems and Evolutionary Theory (ss. 253-266). Cambridge University Press.

Steward, J. H. (1955). Theory of culture change: The methodology of multilinear evolution. University of Illinois Press.

Sullivan, M. M. (2014). Shifting subjects and marginal worlds: Revealing the radical in Rachel Carson’s three sea books. D. A. Vakoch (Ed.), Feminist Ecocriticism: Environment, Women, and Literature (ss. 85-96). Lexington Books.

Tamkoç, G. (1996). Ekofeminizmin amaçları. Kadın Araştırmaları Dergisi, (4), 77-84.

Topgül, S. (2012). Kadın ve doğa ilişkisi: Ekofeminizm. Sosyoloji Dergisi, 27, 71-83.

Viel, A. (2003). Pour une écologie culturelle. Culture & Musées, 1(1), 139-149. https://doi.org/10.3406/pumus.2003.1171

Warren, K. J. (2000). Ecofeminist philosophy: A western perspective on what it is and why it matters. Rowman&Littlefield Publishers.

Zapf, H. (2016). Literature as cultural ecology: Sustainable texts. Bloomsbury. Erişim tarihi: 11.12.2024, https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/58794

Yayınlanmış

2025-06-28

Nasıl Atıf Yapılır

Ekofeminist Bir Perspektiften “Masumiyetin Sonu”: Outlying Islands ve Ellen’ın Özgürleşmesi. (2025). Kadın/Woman/2000,/Journal/for/Women’s/Studies, 26(1). https://doi.org/10.33831/jws.v26i1.519