Potansiyel Erkek Girişimcilerin Perspektifinden Kadın Girişimciliği

Yazarlar

  • Umut Sanem Çitçi
  • Pınar Memiş Sağır

DOI:

https://doi.org/10.33831/jws.v18i1.262

Anahtar Kelimeler:

kadın- girişimci- potansiyel girişimci- erkek- neoliberalizm- ZMET tekniği- kolaj

Özet

Bu çalışmada kadın girişimciliği kadın emeğinin neoliberal politikalar bağlamında teşvik edilen karşılığı ile ele alınmaktadır. Çalışmanın araştırma sorusu kadın girişimciliğine bakışta toplumsal cinsiyet kalıplarının neoliberal söylemin üretildiği bir alanda ne derece etkili olduğudur. Araştırma sorusunun arka planında kadın girişimciliğinin toplumsal kabulüne ilişkin bir sorgulama yer almaktadır. Bu sorgulama, girişimcilik misyonunu üstlenen üniversitelerde girişimci olmaya aday erkek öğrencilerin bakış açısından hareketle somutlaştırılarak pratiğe dökülmektedir. Çalışmanın temel amacı/iddiası, neoliberal politikalar aracılığıyla dönüşmüş girişimci üniversite(ler)de verilen girişimcilik eğitimi temelinde, potansiyel girişimci adayı erkek öğrencilerin kadın girişimcileri değerlendirirken ne derece toplumsal cinsiyet kalıplarına başvurdukları ortaya koyabilmektir. Çalışmanın amacına ve araştırma sorusuna uygun olarak, derinlemesine bilgi edinmek esas alınmış ve bu amaçla yorumsamacı bir yöntem aracı olan ZMET tekniği seçilmiştir. Araştırmada, “girişimci üniversite” modeline uygun olarak girişimci bireyler yetiştiren bir üniversitede, mezun olma durumundaki erkek öğrencileri kapsayan gönüllü bir grup oluşturulmuştur. “Potansiyel erkek girişimciler” olarak kabul edilen bu öğrencilerden, araştırmacılar tarafından amacına uygun olarak seçilmiş resimleri kullanarak kadın girişimcileri tasvir eden kolajlar yapmaları istenmiştir. Araştırmanın analizi için erkek öğrencilerin kadın girişimciliğini hangi boyutlarda kavradıklarını görmek amacıyla Carter ve Malow’un yapmış olduğu sınıflandırmadan yararlanılmıştır. Bu sınıflandırmaya yerleştirilen yüzeysel metaforlardan hareketle Adem-Havva, taş, hayatta kalma, toprak ana, devlet baba, kontrol, gel-git/medcezir ve bağlantı derin metaforları belirlenmiştir. Katılımcıların kolajlara yerleştirdikleri imgeleri değerlendirmeleriyle belirlenen bu metaforların araştırmacılar tarafından yorumlanması sonucu, neoliberal söylemin piyasada konumlandırdığı kadın girişimci temsilinin olağan şekilde benimsendiği ve cinsiyet kalıplarına yapılan atıfların ataerkil toplumsal yapıyı koruyucu nitelikte olduğu görülmüştür. 

Referanslar

Acar-Savran G. (2008). Sosyal Güvenlik Reformu Karşısında Feminist Politika.İnternet adresi: http://bianet.org/bianet/toplumsal-cinsiyet/103960 -sosyal-guvenlik-reformu-karsisinda-feminist-politika. Erişim tarihi: 04.03. 2015.
Ahl H.J. (2002). The Making of the Female Entrepreneur: A Discourse Analysis of Research Texts on Women’s Entrepreneurship. JIBS Dissertation Series No. 015. Jonkoping International Business School. İnternet adresi: http://www.divaportal.org/smash/get/diva2:3890/FULLTEXT01.pdf. Erişim tarihi: 10.01.2015.
Balkız Ö.I. & Öztürk E. (2013). Neoliberal Gelişme Anlayışı ve Kadın: Mikro Finans Uygulamaları Kadınları Güçlendiriyor mu? Mediterranean Journal of Humanities, 3(2): 1-21.
Balkız Ö. (2015). Mikro Kredi ve Toplumsal Cinsiyet: Eleştirel Bir Değerlendirme. University of Gaziantep Journal of Social Sciences, 14(3): 535-557.
Barnett R. (2005). Convergence in Higher Education: The Strange Case of 'Entrepreneurialism. Higher Education Management and Policy, 17(3):51-64.
Baron R.A.; Markman G.D.& Hirsa A. (2001). Perceptions of Women and Men as Entrepreneurs: Evidence for Differential Effects of Attributional Augmenting. Journal of Applied Psychology, 86(5), 923-929.
Başol O. (2010). Girişimci Kadın ve Erkeklerin Başarı Algısındaki Farklılıklar: Küçük Ölçekli İşletmelerde Bursa İli Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
Bok D. (2007). Piyasa Ortamında Üniversiteler. B. Yıldırım (Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Bora A. (2014). Kadınların Sınıfı -Ücretli Ev Emeği ve Kadın Öznelliğinin İnşası. İstanbul: İletişim Yayınları.
Bourne K.A. & Calas M.B. (2013). Becoming ‘Real’ Entrepreneurs: Women and the Gendered Normalization of Work. Gender, Work & Organization, 20(4): 425-438.
Bruin A.; Brush C.G.& Welter F. (2007). Advancing a Framework for Coherent Research on Women’s Entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 31(3): 323-339.
Buğra A. (2007). Yoksullukla Mücadele Yöntemi Olarak Mikrokredi: Acıklı Bir Hikaye. Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Politika Forumu, (2).
Carter S. & Marlow S. (2007). Female Entrepreneurship: Theoretical Perspectives and Empirical Evidence. İçinde, Carter N.M.; Henry C.; Cinnéide B.Ó. & Johnston K. (Eds.), Female Entrepreneurship Implications for Education, Training and Policy. USA & Canada: Routledge:11-36.
Casson M.; Bernard Y.; Anuradha B. & Nigel W. (Eds.) (2006). The Oxford Handbook of Entrepreneurship. Oxford University Press.
Clark B.R. (1998). Creating Entrepreneurial Universities. Paris & Oxford: IAU and Elsevier Science.
Coulter R.A.; Zaltman G. & Coulter K.S. (2001). Interpreting Consumer Perceptions of Advertising: An Application of the Zaltman Metaphor Elicitation Technique. Journal of Advertising, 30: 1-21.
Çakıcı A. (2006). Mersin'de Kadın Girişimcilerin İş Yaşamını Etkileyen Faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(4): 54-78.
De Bruin A.; Brush C.G. & Welter F. (2007). Advancing a Framework for Coherent Research on Women’s Entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 31(3): 323–339.
Dedeoğlu S. (2000). Toplumsal Cinsiyet Rolleri Açısından Türkiye’de Aile ve Kadın Emeği. Toplum ve Bilim, 86: 139-170.
Deem R. (2001). Globalisation, New Managerialism, Academic Capitalism and Entrepreneurialism in Universities: Is The Local Dimension Still İmportant?, Comparative Education, 37(1): 7-20.
Ecevit Y. (2007). Türkiye’de Kadın Girişimciliğine Eleştirel Bir Yaklaşım. Ankara: Uluslararası çalışma Örgütü (ILO) Türkiye Ofisi.
Ergüder B. (2010). Sermaye Birikimi Sürecinde Ücretsiz Kadın Emeği. İktisat Dergisi, 514: 21-26.
Ergüneş, N. (2008). Neoliberalizm, Enformelleşme ve Kadın Emeği, İktisat Dergisi, 498: 24-30.
Fidan F. & Yeşil Y. (2015). Türkiye’de Kadın Girişimciliğini Geliştirmede Eğitim Faaliyetleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(14): 318-329.
Fiske S.T. & Taylor S.E. (1991). Social Cognition, 2nd ed. New York: McGraw-Hill.
Gupta V. K. & Turban D.B. (2012). Evaluation of New Business Ideas: Do Gender Stereotypes Play a Role? Journal of Managerial Issues, 24(2):140-156.
Gupta V.K.; Turban D.B. & Pareek A. (2013). Differeces Between Men and Women in Oppotunity Evaluation as a Gender Stereotypes and Stereotype Activation. Entrereneurship Theory and Practice, 37(4): 771-788.
Gupta V.K. Turban D.B. & Bhawe N.M. (2008). The Effect of Gender Stereotype Activation on Entrepreneurial Intentions. Journal of Applied Psychology, 93(5):1053-1061.
Gülçubuk B.; Savcı, İ.; Özer D. & Demiryürek K., (2011). Türkiye’de Kırsal Alanda Kadının Girişimciliğini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi ve Kadınların Bu Konuda Güçlendirilmesine Yönelik Politika Önerilerinin Geliştirilmesi. TÜBİTAK, Proje No: 108K523. Nisan.
Güney S. (2006). Kadın Girişimciliğine Genel Bir Bakış. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(1): 25-43.
Hazlett S. & J. Henderson, F. Hill, C. Leitch (2007). Attitudes Towards Entrepreneurship Among Female and Male Undergraduates-A Preliminary Study, Female Entrepreneurship Implications for Education, Training and Policy, Edt. Nancy M. Carter, Colette Henry, Barra Ó Cinnéide & Kate Johnston, USA and Canada: Routledge,69-87.
Heilman M.E. (1997). Sex Discrimination and the Affirmative Action Remedy: The Role of Sex Stereotypes. Journal of Business Ethics, 16(9): 877–889.
Jennings J. E. & C Brush.G. (2013). Research on Women Entrepreneurs: Challenges to (and from) the Broader Entrepreneurship Literatüre. Academy of Management Annals,7:661-713.
Kandiyoti D. (1988). Bargaining with Patriachy. Gender and Society, 2(3):274-90.
Keskin S. (2014). Türkiye’de Kadın Girişimcilerin Durumu. Journal of Entrepreneurship & Development/Girisimcilik ve Kalkinma Dergisi, 9(1).
Köse, E., & Maltaş, A. (2013). Kamusal Alan Tanımında Neo-Liberal Dönüşümler ve Toplumsal Cinsiyet Karaman Örneği. 8 Kasım Dünya Şehircilik Günü 37. Kolokyum, İzmir.
Köse E. & Maltaş A. (2014). Türk Kadın Girişimciliğinin Sosyo-Politiği: Yönelimler ve Eleştiriler. 6. Uluslararası Girişimcilik Kongresi, Kırgızistan.
Langowitz N. Minniti & M. (2007). The Entrepreneurial Propensity of Women. Entrepreneurship Theory and Practice, 31(3):341-364.
Lefkowitz J. (1994). Sex Related Differences in Job Attitudes and Dispositional Variables: Now You See Them. Academy of Management Journal, 37(2):323–349.
Lesley Hoggart (2005). Neoliberalism, the New Right and Sexual Politics. İçinde, Saad-Filho A. & Johnston D. (Eds), Neoliberalism- A Critical Reader. London: Pluto Press:149-155.
Marlow S. (2002). Self-employed Women: A Part of or Apart from Feminist Theory? Entrepreneurship & Innovation, 2(2):83-91.
Marlow S. & Strange A. (1994). Female Entrepreneurs – Success by Whose Standards? İçinde, Tanton M. (Ed.), Women in Management: A Developing Presence. London: Routledge:172–84.
Mattis M.C. (2004). Women Entrepreneurs: Out from Under the Glass Ceiling. Women in Management Review, 19 (3):154–63.
McGowan P.; Redeker C.L.; Cooper S.Y. & K. Greenan (2012). Feamale Entrepreneurship and the Management of Business and Domestic Roles: Motivations, Expectations, and Realities. Entrepreneurship & Regional Development, 24(1-2):53-72.
Mies M.; Bennholdt-Thomsen V. & Von Werlhof C. (2014). Son Sömürge Kadınlar. (Çev: Y. Temurtürkan). İstanbul: İletişim Yayınları.
Minniti M. & Nardone C. (2007.) Being in Someone Else’s Shoes: the Role of Gender in Nascent Entrepreneurship, Small Business Economics, 28, 223-238.
Moult S. & Anderson A.R. (2005). Enterprising Women: Gender and Maturity in New Venture and Development. Journal of Enterprising Culture, 13(3):255-271.
Ören K.; Negiz N. & Akman E. (2012). Kadınların Yoksullukla Mücadele Aracı Mikro Kredi: Deneyimler Üzerinden Bir İnceleme. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(2): 313-338.
Özuğurlu A. (2012). Neoliberalizm ve Feminist Politikada “Sınıfsal Tutum” Arayışları. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 67(4):125 – 146.
Powell G.N. (1993). Women and Men in Management, 2nd Edition, Newbury Park: Sage.
Redien-Collot (2009). Female Entrepreneurs’ Authority: Is the Creative Aspect of Authority A Masculine Fiction in Managerial and Entrepreneurial Paradigms? Journal of Enterprising Culture, 17(4):419-441.
Sayın E. (2011). Kadın Girişimcilerin Sorunlarının Betimleyici Analizi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(1): 23-32.
Slaughter S. & Leslie L.L. (1997). Academic Capitalism: Politics, Policies, and the Entrepreneurial University. Baltimore:The Johns Hopkins University Press.
Soo Ha K. & S. Bunn Kim (2013). Are Women’s Attitudes Toward Business and Desire to Start A Business Different From Men’s? Academy of Entrepreneurship Journal, 19(3):43-62.
Soysal A. (2010). Türkiye'de Kadın Girişimciler: Engeller ve Fırsatlar Bağlamında Bir Değerlendirme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(01):83-114.
Toksöz G. (2012a). Kalkınmada Kadın Emeği. İstanbul: Varlık Yayınları.
Toksöz G. (2012b). Geçmisten Günümüze Türkiye’de Kadın Emeği. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
Yaman Öztürk M. (2010a). Kapitalist Gelişme ve Kriz Sürecinde Kadın Emeği: Asya Deneyiminden Çıkarılacak Dersler. Çalışma ve Toplum, 1(24): 105-132.
Yaman Öztürk M. (2010b). Ücretli İş ve Ücretsiz Bakım Hizmeti Ekseninde Kadın Emeği: 1980’lerden 2000’lere. İçinde, Dedeoğlu S.& Yaman Öztürk M. (Der), Kapitalizm, Ataerkillik ve Kadın Emeği: Türkiye Örneği. İstanbul: SAV Yayınları.
Welch C.L.; Welch D.E. & Hewerdine L. (2008). Gender and Export Behaviour: Evidence from Women-Owned Enterprises. Journal of Business Ethics, 83: 113-126.
Zaltman G. (1997). Rethinking Market Research: Putting People Back In. Journal of Marketing Research, 34:424-437.
Zaltman G. (2003). How Customers Think. Boston: Harvard Business School Press.
Zaltman G. & Zaltman L. (2008). Pazarlama Metaforları: Pazarlamanın Yeni Çağında Tüketicinin Zihnini Anlamak. Boston: Harward Business School Press.
Zaltman G. & Coulter R.H. (1995). Seeing the Voice of the Customer: Metaphor-based Advertising Research. Journal of Advertising Research, 35: 35-51.

İndir

Yayınlanmış

2017-10-10

Nasıl Atıf Yapılır

Çitçi, U. S., & Memiş Sağır, P. (2017). Potansiyel Erkek Girişimcilerin Perspektifinden Kadın Girişimciliği. Kadın/Woman 2000, Journal for Women’s Studies, 18(1), 41–62. https://doi.org/10.33831/jws.v18i1.262